Joep Pelt – The Lomax Sessions (Bad Reputation / Suburban)

Koen Asaert    27 maart 2020

John Lomax en zijn zoon Alan hadden maakten tussen 1934 en 1978 in opdracht van de culturele instelling 'Library of Congress' duizenden veldopnames van traditionele muziekstijlen in de VS, voordat deze voorgoed werden verdrongen door moderne uitvindingen als radio, grammofoon en jukebox.

Niet alleen bewaarden de veldopnames de verhalen die van generatie tot generatie werden overgeleverd van de vergetelheid, maar introduceerden deze muziek aan een wereldwijd publiek en inspireerden nieuwe generaties van muzikanten. Dat ook Joep Pelt geïnspireerd werd door de Lomax opnames is zowat het understatement van het jaar. Deze gitaar-globetrotter brengt dan ook met het heel mooi geïllustreerde (met portretten door Simone Ann Art) “ The Lomax Sessions” een ode aan deze (blues)muzikanten en het werk van vader en zoon Lomax, opdat ook wij deze verhalen niet zouden vergeten.

Black Betty is bekend van Ram Jam, maar is eigenlijk een veel oudere traditional en dit is te merken in Joep Pelts bluesyen haast negro spiritual versie van dit nummer. Sloop John B. is s een Bahamiaans volksliedje uit Nassau, bekend in de uitvoering van de Beach Boys, en krijgt hier een sobere akoestische uitvoering. Fred McDowell van Como Missipi bedacht Shake Em On Down en het nummer werd in 1959 opgenomen door Alan Lomax. Do Re Mi van Woody Guthrie werd in 1940 opgenomen en verwijst naar ‘dough’ , geld, meer bepaald de omkoopsom die vluchtelingen van de grote droogte (de Dust Bowl) dienden te betalen aan de Californische politie aan illegale state border posts.

Dying Crapshooter’s Blues, zoals opgenomen door Blind Willie McTell heeft zijn oorsprong in verschillende veel oudere Engelse en Ierse volksliederen uit de achttiende eeuw. Stack O’Lee ook bekend als " Stagolee " en andere varianten, is een populair Amerikaans volksliedje over de moord op Billy Lyons door "Stag" Lee Shelton , in St. Louis, Missouri , met Kerstmis 1895. I Be’s Troubled werd geschreven door Muddy Waters en Joep Pelt zet hier een mooie versie van neer.

Hard Times is een eerbetoon vanJoep Pelt aan Jack Owens en Skip james . Pretty Polly is een traditianal murder ballad, Het lied is een murder ballad , die vertelt over een jonge vrouw die naar het bos is gelokt waar ze wordt vermoord en begraven in een ondiep graf. Veel varianten van het verhaal hebben de slechterik als scheepstimmerman die belooft met Polly te trouwen, maar haar vermoordt als ze zwanger wordt. Wanneer hij terugkeert naar zee, wordt hij achtervolgd door haar geest, bekent hij de moord, wordt gek en sterft, of het schip zal niet zeilen, hij ontkent de moord en wordt door haar geest in stukken gescheurd. Joep Pelt baseert zich hier vooral op de versie van Estil C. Ball.

Jumper On A Line s een echt Missisipi Hill bluesnummer, geschreven door R.L. Burnside. Joep Pelt speelt dit nummer al meer dan 20 jaar en het evolueert nog steeds. Grinnin’ In Your Face is een compositie van Eddie James "Son" House. Zijn muziekstijl met repetitieve ritmes, vaak gespeeld met behulp van een slide, en een zangwijze die elementen van southern gospel en negrospiritual bevatte, beïnvloedde een groot aantal muzikanten, onder wie Robert Johnson, Muddy Waters en Jack White. AlL The Pretty Little Horses, tenslotte, is een traditioneel wiegeliedje van de slaven ‘mammies’ die voor de kinderen van hun eigenaars moesten zorgen en daardoor hun eigen kinderen verwaarloosden.

Ik ben geen blues fan, maar ik ben wel fan van dit boeiend en uitzonderlijk mooi vormgegeven album. Joep Pelt presenteert hier een selectie van enkele van de beste blues traditionals die vaak hun wortels hebben in veel oudere folksongs. Dit is dan ook een aanrader voor elke muziekliefhebber.

Website / Facebook