Wolfpakk – Nature Strikes Back (Massacre Records / Suburban)

Koen Asaert    29 maart 2020

Wolpakk is een allstar metalproject met als centrale spil het duo Mark Sweeney (ex-Crystal Ball) en Michael Voss (Mad Max, Casanova), aangevuld met een hele rits bekende gastmuzikanten. Verwacht dus heel wat namedropping in deze review.

Het album begint met onweer. Het aanstekelijke Nature Strikes Back valt o.a. op door de indrukwekkende zang van Michael Sweet (Stryper) en het zalig gedrum van Mikkey Dee (Motörhead, Scorpions). The Legend vangt aan met een koor. De zang is een triootje verdeeld onder Michael Voss, Mark Sweeney en Yannis Papadopoulos (Beast In Black).Voeg daar nog de backing vocals aan toe met Voss, Sweeney en Jean-Marc Viller (Callaway) en je krijgt een wat te veelzijdige zang. Bovendien valt de vocale prestatie van de normaal zeer sterk bij stem zijnde Papadopoulos tegen. Joey Tafula (Jag Panzer) mag een leuke gitaarsolo spelen, terwijl Anders Johannson (Manowar, Ex-Hammerfall)de drumvellen geselt.

Beyond This Side is best te pruimen. Hierop krijgen Voss en Sweeney vocale ondersteuning van Carl Sentance (Nazareth). Nino Laurenne (Thunderstone) mag zijn gitaar bovenhalen en van drummer Gereon Homann (Eat The Gun) had ik voordien nog nooit gehoord. De intro van Land Of Wolves klinkt als klassieke doommetal, maar de wolvenroedel schakelt over naar tamelijk trage hardrock. Gastzanger is deze keer Mats Levén (Ex-Candlemass, Ex-Malmsteen), die het zeker niet slecht doet. Gastgitarist blijkt Bruce Kulick (Ex-Kiss) en gastbassist Peter Fargo Knorn (Victory). André Hilgers (Ex-Rage) mag aan de drumkit plaatsnemen.

Op het schitterende Under Surveillance hoor ik interessante energetische keyboardpartijen van Corvin Bahn (Uli Jon Roth, Peter Pankas Jane), die samen met gitaren, drums en bas een ideaal klanktapijt zorgt voor gastzanger Perry McCarty (Ex-Warrior). Op Restore Your Soul duwen Sweeney en Voss een derde microfoon in de handen van Oliver Fehr (Ex-Transit). En Vinnie Moore (UFO) mag hier volop zijn gitaarkunsten tonen.

Ondanks de wat minder bekende namen op Lone Ranger (behalve drummer Mark Cross, ex-Helloween)is dit een uiterst geslaagde heavy metal song geworden. Sweeney en Voss blinken overduidelijk uit in songwriting. Het solide One Day charmeert met bijdrages van derde stem Fernando Garcia (Ex-Victory), gitarist Craig Goldy (Ex-Dio), bassist Uwe Köhler (Ex-Bonfire) en drummer MarkusKullmann (Glenn Hughes, Voodoo Circle).

Bij het explosieve Revolution hebben Voss en Sweeney Gamma Ray-zanger Frank Beck en Annihilator-gitarist JeffWaters overtuigd om mee te doen. Het doet deugd om tussen al dat mannelijk testosterongehalte ook een mooie vrouwenstem te ontwaren. Voor de gevoelige ballad A Mistery met de onontbeerlijke piano – met Tom Graber (Felskinn, Ex-Crystal Ball) als pianist - heeft het creatieve duo Voss en Sweeney, een zekere Jasmin Schmid (Jazzmin) gestrikt. En alsof dat nog niet genoeg is mag ook Ronnie Romero (Rainbow, CoreLeoni) zijn shift aan de microfoon werken.

Nick Holleman (Ex-Vicious Rumors) kwam ik bij mijn voorgaande review al tegen bij het voortreffelijk audiovisueel project Magic O Metal en hier loop ik hem opnieuw tegen het lijf als één van de excellente zangers op Lovers Roulette. De andere zangers op deze pakkende heavy/power metal song zijn natuurlijk Voss en Sweeney.

Het creatieve duo achter Wolfpakk, Michael Voss en Mark Sweeney, hebben een heel sterk album bij elkaar geschreven en hadden bovendien het geluk en voorrecht om met een indrukwekkende lijst muzikanten samen te werken om “Nature Strikes Back’” naar een nog hoger niveau te tillen.

Website / Facebook