Perchta - UfΓ₯ng (Prophecy Productions / Suburban)

Koen Asaert    30 maart 2020

Perchta uit Tirol, Oostenrijk, ontleent zijn naam aan een heidense godin die vereerd werd onder de mensen in Opper-Duitsland en de Oostenrijkse Alpen. Perchta werd gesticht in 2017 om de essentie van de godheid te kanaliseren en om de regionale tradities levend te houden.

Bekend om tussen de mensen te lopen van Kerstmis tot Driekoningen en zo een overgangstijd te symboliseren, heeft de godin Perchta vele gezichten en gedaanten, tegelijkertijd stralende schoonheid en gerimpelde, oude heks, zowel meedogenloze bestrafster als voedende voogd, spookachtige vernietiger en belonende schepper. "Ufång", het eerste album van het project, is net zo veelzijdig, met de vier belangrijkste liedjes die de elementen aarde, wind, vuur en water vertegenwoordigen, geheel in de lokale taal.

Opvallend is dat Perchta ook een functionele live-formatie is, met interessante lichtshow en extravagante podiumattributen gemaakt van drijfhout waartussen de frontvrouw zal preken, geschilderd in historisch zwart gewaad met geborduurde riem en gietijzeren bezem ...

Op Intro sluipt iets of iemand door het bos. We horen wat gitaar en mysterieuze geluiden. In de verte waait wat rituele percussie ons tegemoet., Op Erdn komt dat wat door het bos sluipt nog dichterbij en plots word je overdonderd door een uitbarsting van brutale black metal. De muziek wordt steeds grilliger en waanzinniger en wordt hier en daar onderbroken door een zachter moment van rituele oproeping. Långs is ontdaan van brutaliteit en biedt mooie langzame akoestische dark folk, met een aangename haast fluisterende vrouwenstem.

Åtem ademt aanvankelijk een rituele darkfolk sfeer uit die doet denken aan Hagalaz Runedance of Forndom. Maar deze plechtige sfeer wordt onderbroken door stevige brokken death metal.Summa lijkt een gebed tot de godin Perchta. Gluat, wat volgens mij verwijst naar de gloed van het vuur, verspreidt zich door middel van verzengende black metal en rustig brandende dark folk.

Herest is pakkende sobere folk, in dat mooie Tirolse dialect. Op Wåssa vallen waterdruppels in een grot en neemt de rivier de vorm aan van trage magische folk metal. De wind op Winta luwt en verspreidt het geluid van een akoestische gitaar en de meeslepende stem van Perchta. Het album eindigt op een Outro waar gitaar wordt aangevuld met geheimzinnige geluidsfragmenten.

Perchta levert met "Ufång" een schitterende synthese van ritualistische dark folk en atmosferische pagan black metal. Fans van beide genres moeten zeker eens luisteren naar dit heidens kunstwerkje.

"Ufång" is hier verkrijgbaar als Digipak CD, LP (zwart en wit) en 2CD-kunstboek (linnen band, 48 pagina's, 18x18 cm) met alle teksten, aanvullende teksten over de Perchta-kennis, poëzie en fotomateriaal en twee bonustracks.

Website / Facebook / Bandcamp