Howlin’ Anton Bleak – Stranger Country (ScreamLite Records)

Koen Asaert    19 april 2020

De legendarische death.blues band Bleak veranderd de muziekwereld met hun twee baanbrekende albums “The Good Of The Nation “ en “Dig Two Graves”. Nu de band een pauzeperiode inlast, maakt frontman Howlin’ Anton Bleak van de gelegenheid gebruik om een donker countryalbum met de soundtrack voor de apocalyps te maken.

Geînspireerd door zijn reizen door de heartlands van Amerikaanse roots muziek, vertelt Howlin Anton op zijn solo album “Stranger Country” over een reis, deels echt en deels imaginair, door de donkere kant van americana: van Nashville tot Novosibirisk via New Orleans, New York en New Cross. Hij wordt daarbij begeleid door 2 vaste bijkomende snarenplukkers: AP Clarke (Bleak) en slide gitarist “Belter” Jim Lacey, naast een exquise keuze aan gastmuzikanten uit de Londense alternatieve scene.

Great Satan Rising houdt de belofte in dat dit wel eens een excellent donker alt-country album kan worden, als het de lijn van dit openingsnummer kan aanhouden. Drum wonderkind Nick McBrain vergezelt de begeleidingsband met een stomp box, wat voor een stampend ritme zorgt. Anton Bleak zelf heeft een licht raspende stem wat de zang een ruw karakter geeft. Cowboy From Hell doet me denken aan een mengeling van Nick Cave and the Bad Seeds en The Pogues. Naast heerlijk gitaarspel, hoor ik ook het hemels geluid van een staande harp bespeeld door de gothic godin Hana Piranha. His Misstress’s Voice lijkt op een traag Johnny Cash nummer dat ruikt naar whiskey en verschaald bier en dat je begeleid op je beschonken éénzaam pad naar huis.

Lost Highway is een doorleefd duet met Bleak bassiste Rachel Woodworth, die hier heel erg als een ervaren country zangeres klinkt, dat naar hel en verdoemenis leidt. Op London Waltz krijgt de Brits-Russsiche cowboy Anton extra begeleiding door mondharmonica –artiest Country Al. Integendeel tot wat de titel doet vermoeden is dit geen wals, al kan deze murderballad wel over je ziel walsen.Bij On the 23rd Floor krijgt Anton vocale versterking van bluesman Ben Rowntree (Oh Maddie, Midnight Barbers).Samen zingen ze een tipsy ode aan New York. Ays Kura van de industrial metal band Die Kur, die ook voor de productie verantwoordelijk tekent, zorgt met zijn teremin voor een scifi-western sfeertje op het dreigende, dronken, donkere Become The Sun.

In The Land Of Snow verwijst naar Antons geboorteland. Naast pakkende akoestische gitaar, horen we hier ook de ontroerende vioolklanken van horrorfilm soundtackcomponist Takatsuna Mukai. Yenisey, nog zo’n verwijzing naar Anton’s geboorteland en meer bepaald naar zijn vader, is een machtige Siberische rivier. Dit lijkt een vrolijke song voor wie de ironische ondertoon niet begrijpt. Mede door de prettig klinkende stompbox van Nick McBrain. Deze valse beschonken vrolijkheid is slechts een masker voor diep verdriet. De emotionele bluesrock van My Precious Lily tenslotte gaat over de het gevoel van thuiskomen bijzijn Precious Lily en vormt een mooie afsluiter van het album.

Met “Stranger Country” levert Howlin’ Anton Bleak een fantastisch donker, bevreemdend, alternatief country album af vol rauwe, dronken tristesse. Laat die ‘country’ stempel je niet afschrikken, want dit is zeer goede grensverleggende muziek.

Facebook