Vuur & Zijde / Impavida - Vuur & Zijde / Impavida (Prophecy Productions)

Koen Asaert    19 april 2020

In afwachting van de release van hun debuutalbum, wil het nieuw gevormde mysterieuze black metal trio Vuur & Zijde - met leden van Laster, Nusquama en Terzij de Horde - zich alvast voorstellen door middel van een split-release met het eveneens raadselachtige Impavida.

Tijdens het opnemen in een afgelegen yurt (zo’n Mongoolse tent) aan de Friese kust, koos de band voor een nostalgische productie die doet denken aan genrebepalende demo's uit de vroege jaren 90. Met de drie exclusieve nummers op deze uitgave willen ze even grimmig en episch klinken. Door de etherische vrouwelijke zang en het meerlagige geluid, wensen ze daarenboven een gewichtloos, buitenaards karakter aan hun muziek te geven..

De anonieme geesten achter Impavida komen uit Duitsland en de VS. De informatie die ik kreeg heeft het over het onderstrepen van existentiële vragen die hysterisch worden uitgespuugd en over een, een nihilistische leegte die op muziek wordt gezet. M.a.w. een ingewikkelde uitleg, om te zeggen dat Impavida uitstekende atmosferische black metal maakt.

Vuur & Zijde – Zonnestorm begint met ritueel vrouwengezang dat doet denken aan Myrkur. De black metal die volgt is heel speciaal, want het lijkt wel volkomen verkeerd gemixt. Het is misschien net daarom dat, hoewel dit black metal is, toch zeer orgineel klinkt. Vuur & Zijde – Zilt vliegt er meteen in. De vrouwenstem voegt nog een extra laagje sfeer aan dit atmosferisch zwartmetaal toe. Bij Vuur & Zijde – Noordzee wordt een mysterieuze soundscape die vast de krachtige Noordzee verbeeldt, opgevolgd door naar black metal-normen zeer melodieuze herrie. Het einde klinkt zelfs als heavenly voices, wat een rare zaak is om op te merken bij een black metal trio.

Impavida – Gram biedt fijnbesnaarde zwarte kwaliteitsmetal. We hebben hier duidelijk maken met gram in de betekenis van boos, verstoord, toornig, verbolgen, vijandig... en niet met de gewichtsmaat. Toch is er naar het einde toe plaats voor relatieve rust. Impavida - Wahn & Stille begint met ‘Stille’ (Stilte). De zachte tonen worden echter steeds luider en harder. Alsof ze een aanloop nemen om in de poel der waanzin te springen. Wat dan ook gebeurt, want de kolkende waanzin sleept de luisteraar mee de diepte in.

"Vuur & Zijde/ Impavida" is een prachtige atmosferische black metal plaat, waarbij het zwarte ritualistische edelmetaal van Vuur en Zijde zowel pijnlijk roodgloeiend als zacht balsemend voor de ziel kan zijn, terwijl de intense emotionele klanken van Impavida je op de rand van waanzin en razernij brengen.

"Vuur & Zijde / Impavida" is o.a. hier verkrijgbaar als Digipak CD en op vinyl (zwart, en in beperkte oplage transparant groen).

Vuur & Zijde: website / Facebook / Bandcamp

Impavida: Facebook / Bandcamp