...and Oceans - Cosmic World Mother (Season of Mist)

Koen Asaert    25 april 2020

… and Oceans' nieuwe album “Cosmic World Mother“, ziet het Finse metalsextet, na 17 jaar pauze, terugkeren naar een woeste black metal-sound, gecombineerd met industriële en symfonische invloeden.

De band onderzoekt de transformaties van fysieke en psychische energie. Als we sterven, wordt ons lichaam energie voor planten en dieren ... Maar wat gebeurt er met de geest en de ziel? De 'Kosmische Wereldmoeder' vormt de kern van deze energiestromen: de geboortegever, degene die transformeert en de levennemer. Alle energie is eeuwig, het verandert gewoon van vorm ...

Geen rustige opbouwende intro aan het begin van het album. ...and Oceans vliegt er direct in met verschroeiende black metal op The Dissolution of Mind andMatter . We maken ook kennis met het geweldige strotgeluid van Mathias Lillmåns, bekend van Finntroll en andere bands. Vigilance and Atrophy wakkert het zwartmetalen vuur verder aan. Five of Swords vormt een indrukwekkende geluidsmuur , voorzien van schietgaten, pinnen, prikkeldraad en gebroken glas.

Op As the After Becomes the Before begeleidt men Mathias Lillmåns’ woedeuitbarsting met bombastische gitaren en gek makende blastbeats.De zachte aanhef van Cosmic World Mother is van heel korte duur. De ruige razernij richt een enorme ravage aan in je gehoorkanaal. Helminthiasis begint hevig maar halfweg neemt de band gas terug ten gunste van symfonische synthklanken. Rust is echter nooit van lange duur bij ...and Oceans, en zeker niet als ze over parisitaire wormen in het lichaam zingen.

Oscillator Epitaph biedt aggressieve atmosferische black metal van hoge kwaliteit. Op het half gelukte pianointermezzo In Abhorrence Upon Meadows laten ze zien dat ze toch eigenlijke lieve zachte mannen zijn of zoiets. De piano klinkt echter schel en vals, alsof het sarcastisch bedoeld is. Hoe dan ook, half gelukt is ook half mislukt, das had men deze track beter achterwege gelaten.

Apokatastasis zorgt voor een grimlach op de gecorpsepainte gezichten van de doorwinterde black metal liefhebbers, want dit is zwartmetalen edelsmeedkunst van de bovenste snijplank. One of Light, One of Soil biedt lekkere lichtgeniaal zwartmetaal, waarbij je spontaan het volume opendraait. The Flickering Lights begint met sinistere synths en kettingzagen van gitaren, bouwt een interessante donkere sfeer op en zorgt zo voor een mooie afsluiter van het album.

…and Oceans serveert op “Cosmic World Mother”, ondanks industriële en symfonische toetsen, zeer klassieke black metal. Enerzijds is dit een zeer goed black metal genre-album, anderzijds is het geluid te weinig vernieuwend en experimenteel om zich te onderscheiden van menig andere goede black metal bands. “Cosmic World Mother” is dus een aanrader voor wie reeds black metal fan is, maar komt wat te kort om anderen tot black metal te bekeren.

Dit uitstekend zwartmetalen schijfje kan je o.a. hier kopen.

Facebook / Bandcamp