Tethra – Empire Of The Void (Black Lion Records / Suburban)

Koen Asaert    27 april 2020

“Empire Of The Void” is het derde album van de Italiaanse melancholische doomsters. Het concept rond dit nieuwe werk richt zich op de dualiteit tussen wat verborgen is in de diepten van de menselijke ziel en de uitgestrekte siderische ruimte, beide rijken van de leegte.

“Italian Doom Metal for fans of My Dying Bride and Paradise Lost”, lees ik op de sticker, die het label op het album heeft geplakt. Maar natuurlijk wil ik eerst het album goed beluisteren vooraleer ik tot deze of een volledig andere conclusie kom.

Cosmogenesis pulseert langzaam als een traag kloppend hart. Na deze korte intro volgt Cold Blue Nebula dat waarmaakt wat op de stricker vermeld is. Dit is inderdaad spek naar de bek van wie van My Dying Bride en Paradie Lost houdt. Al zijn de vocals wel zwaarder dan bij deze 2 meesterlijke bands. Gravity Pt.I: Ascension is een geslaagde mix van stervende bruiden en doodse doem. Gravity Pt.II: Aeons Adrift gooit in slow motion bloederige rijstkorrels in het rond. Gravity Pt.III: Ultimo Baluardo - wat zoveel als het laatste bolwerk betekent, is een sterk instrumentaal nummer.

Op het mooie Empire Of The Void wordt de zang vervangen door zacht geneurie. De indrukwekkende cover Space Oddity kunnen we zien als een melancholisch eerbetoon aan David Bowie. A Light Year Breath komt traag op gang . De heldere stem van Gogo Melone voegt een zachte vrouwelijke toets toe aan dit pakkend nummer, dat me ook wel wat doet denken aan vroege gothic metal. Dying Signal daarentegen vermengt het heerlijke doom met hartige death metal elementen. Ison begint erg progressive, maar dan wordt de deur ingetrapt met stevige doom en gaan we op een heavy trip richting het einde van het album.

De sticker had het bij het rechte eind. De stevige vaak melancholische doom metal van Tethra zal fans van My Dying Bride en Pardise Lost blij maken. “Emipire Of The Void” is een meesterwerk van zwaar melodieus doemmetaal. Een aanrader voor elke metalfan!

Facebook / Bandcamp