Svartkonst – Black Waves (Trust No One Recordings / Suburban)

Koen Asaert    28 april 2020

“Black Waves” is het tweede album van Svartkonst, dat naar eigen zeggen een “Chainsaw Blackened Death Metal one-man band from Härnösand, Sweden” is.

De man achter de band is Rickard Törnqvist . Hij vormde de band oorspronkelijk als WARG in 2010 en bracht in 2011 een EP uit met de titel “Vermin”. In 2012 werd de bandnaam gewijzigd in Svartkonst . Onder de nieuwe naam werd in 2018 het debuutalbum " Devil's Blood " uitgebracht.

Death Magic behandelt op aanstekelijke brutale wijze extreem gewelddadige doodsmagie. De teksten zijn redelijk goed begrijpbaar, wat een voordeel is bij een black metalalbum zonder teksboekje. I Am The Void trekt je niet geheel onwillig de leegte in begeleid door kettingzaaggitaren en duivelse drumkastijding. Op World Ablaze brengt Svartkonst een grimmig verwarmend kampvuurlied over het in brand steken van de wereld.

Stray in The Dark neemt gas terug en doet meer denken aan een, overigens uitstekende, hypnotiserend death doom nummer. Mountains of Flesh is weeral een puik black metalnummer over de vrolijke vakantietrip naar de vleesbergen. Het schitterende Ruins of Splendour schiet snel uit de startblokken en houdt een stevig tempo aan. Black Waves wiegt je eerst in slaap met een akoestisch gitaarmelodietje om je dan plots gillend te doen ontwaken door de stormvloed van scheurende gitaren en overdonderende drums. De zwarte geluidsgolven beuken genadeloos op je in en zorgen voor een beangstigend maar ook revitaliserende gebeurtenis.

Svartkonst toont zich een meester in de zwartmetalen kunsten. De zware zwarte geluidsgolven van “Black Waves” boren zich genadeloos in je gehoor en veroorzaken onrustwekkende donkere dromen. Dit is m.a.w. een puik black metal schijfje.

Facebook / Bandcamp