Apoptygma Berzerk – Disarm [B-Sides & Rarities] (Pitch Black Drive Productions)

Koen Asaert    1 mei 2020

Omdat veel bands niet kunnen toeren en de meeste van hen vastzitten in een lockdown, zoeken ze naar andere manieren om hun fans tevreden te houden. Apoptygma Berzerk is op zoek gegaan naar zeldzaam materiaal om de muzikale honger van de fans te stillen.

“Disarm” is de tweede in een reeks van minstens 4 downloadcompilaties met zeldzame B-kanten, remixen, onuitgebrachte nummers enz., die voorheen niet digitaal beschikbaar waren. En ja, voordat je het vraagt, Apoptygma Berzerk overweegt, nadat ze alles digitaal beschikbaar hebben gemaakt om een "Best Of B-Sides & Rarities" 2xCD (en misschien ook een 2xLP-versie) van de meest interessante nummers uit te brengen!

Bovendien verwaarloost de band de vinylliefhebber niet, met geplande vinyllekkernijen van “Rocket Science” (LP) en “Nein Danke!” (EP). Hou dus hun website en Bandcamp-pagina maar in de gaten.

Disarm (Alex O. Mix) is een remix van een niet eerder uitgebracht nummer genaamd "Disarm" , Deze track is een coverversie van een het nummer van The Smashing Pumpkins en is opgenomen in 2013. Het origineel van The Smashing pumpkins uit 1993 betekent heel veel voor mij en ik vind het dan ook heel gevaarlijk om je aan een cover van deze klassieker te wagen en er dan zelfs nog een remixversie van te maken. Maar ik moet toegeven dat dit een toptrack geworden is. Dus laten we allemaal dansen op deze erg disco-achtige remix van een uiterst geslaagde cover. Hopelijk zet dit ook jongeren aan om het origineel te ontdekken.

Until The End Of The World (Lauf Um Dein Leben Soundtrack Version) is een versie van de APOP-klassieker die voorheen alleen beschikbaar was op de soundtrack van de Duitse film, Lauf Um Dein Leben. Hoewel er toch nog wat synthsequenties behouden zijn, blijkt dit toch vooral een akoestische rockversie, alsof dit nummer wordt gebracht door een collectief sterke straatmuzikanten. Kathy's Song (Litteraturhuset Versjon) is een remix die loungy electro vermengt met een buitenaardse cyborg aanval. Als dit een literatuurhuisversie is, dan is het wel bestemd voor de science-fiction afdeling.

Op Pikachu (Darkdream Mix By Soni Code) is men er in geslaagd een deel van het bevreemdende trancy dromerig gevoel van het origineel te behouden, maar anderzijds heeft men van dit soundscape-achtig nummer een dansbare electrotrack gemaakt. Backdraft (Sarpsborg Synth Version)biedt opgefrisde keyboardsen een wat voller geluid, maar blijft verder redelijk dicht bij het aanstekelijke en sterke origineel. Wat we niet kunnen zeggen van Starsign (hard_code Remix) dat serieus dooreengeklutst is in een industrieel mengvat. Maar het origineel is zo sterk dat het nummer zelf in deze ratatouille-versie nog lekker smaakt.

Op In This Together (Voltage Controlled Music Remix) lijkt de keyboardspeler door een assemblagerobot vervangen, wat voor een kil contrast zorgt met Stephan L. Groth’s warme menselijke stem. Een interessante versie, maar ik verkies toch liever het origineel. Green Queen (Recepteur Mondial Bouncing Remix) is een soort van hakkerige breakbeat remix met korte trancy passages. Wie Schmidt en Deal ook mogen zijn, ze weten met Unicorn (T. Schmidt And A. Deal Tanzmischung) een meeslepende dansmix van een APOP-klassieker te maken. De tekst is behouden, zodat ik als fan uit volle borst kan meezingen,tewijl ik een danspasje zet.

Suffer In Silence werd in de (Kyau vs. Albert Remix Edit) grondig onder handen genomen met een techno-electro resultaat dat ver van het origineel staat, maar wel best te pruimen is. Na al dat dansgeweld is een mooi rustig nummer als Moment Of Tranquility (Radio Edit) welgekomen. Love To Blame (Commentary Version) vertelt het ontstaan van het nummer.

Apoptygma Berzerk biedt op “Disarm” een dozijn uitstekende zeldzame herwerkingen van enkele van hun sterkste nummers en brengt zo in deze vervelende lockdownperiode vreugde in het hart van de luisteraar. Net zoals “Faceless Fear”, de eerste verzameling b-sides en rariteiten, is “Disarm” verplicht voer voor de fans. Bovendien is dit album ook interessant voor wie voor de eerste keer kennis maakt met Apoptygma Berzerk.

Website / Facebook / Bandcamp