TOAL – Trapped Heart (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    6 mei 2020

Donkere synth soundscapes strelen haar lichaam, pompende bassen doorbreken de stilte, de diepe beat van de nacht begeleidt haar bij elke stap. De hartslag van de verlangde bevrijding klopt in haar borst, wachtend om de ketens van emotionele gevangenschap te doorbreken.

TOAL begon in het najaar van 2017, toen de 4 muzikanten elkaar voor het eerst ontmoetten. De muzikanten uit Braunschweig en Herford kenden elkaar nog niet goed, maar de zoektocht naar alternatieven voor hun huidige projecten gaf de gezamenlijke impuls. Het werd tijd om iets met hun muziek te maken, iets te delen, iets te kunnen veranderen.

Luzi Lacole, opgeleid als zangeres bij onder meer Mina Harker, speelt sinds 2009 in een gospelkoor en verschillende rockcoverbands. Ze trad in 2017 met succes toe tot de elektronische muziekscene als keyboarder, danseres en zangeres van de band SynthAttack. Rob Gee en Oak, die al jaren in verschillende bands actief zijn, kenden elkaar al van een gezamenlijk project. Rob Gee ondersteunt de band als keyboarder en gitarist. Oak is drummer en bassist. Ze ondersteunen ook een ander elektroproject als live toetsenisten, drummers en achtergrondzangers op het podium.Tian speelt sinds 1989 drums in verschillende rock-, pop-, soul-, jazz- en electrobands. Hij werkt sinds 2010 als professionele muzikant en drumleraar en doet sinds 2008 ervaring op met electrobands.

Trapped Heart begint als een mix van ingehouden electro en synthpop dat me aan Black Nail Cabaret doet denken, maar gaandeweg ontdek je nog meer invloeden: een vleugje nineties dance, een beetje new age, voorzichtige industrial tonen,... Trapped Heart (Desastroes Remix) kent een Blutengel-achtig begin, wat altijd een pluspunt is. Voor de rest is het verleidelijke dromerige dark electro . Trapped Heart (Ruined Conflict Remix) zorgt voor subtiele een industrial/EBM ondertoon, zonder alles in de gehaktmolen te draaien. Ook Trapped Heart (Stahlklang Remix) laat voldoende heel van het mooie origineel en klinkt minder hard dan ik verwacht of gevreesd had.

TOAL levert met “Trapped Heart” een uitstekende atmosferische electropop-single af, inclusief 3 geslaagde remixen. We kijken alvast uit naar hun debuutalbum.

Facebook