Art Of Empathy – End Of I (Aenaos Records)

Koen Asaert    10 mei 2020

Het Belgische eenmansproject Art of Empathy van Jef Janssen keert na 10 jaar stilte terug met het nieuwe album "End of I" . Verwacht je aan een uniek geluid bestaande uit akoestische gitaren, gecombineerd met donkere synths, dromerige orkestratie, schaarse percussie en vocalen die variëren van intiem gefluister tot luid zingende koren.

Where Souls Shine Brightest begint met mooie natuurgeluiden die gevolgd worden door dreigende synths waaruit verrukkelijk akoestisch gitaarspel ontspruit. Fluisterzang over de heer der duisternis is de kapstok waaraan deze warme muzikale neofolkmantel gehangen wordt. Op het prachtige neofolknummer End Of I vloeien de donkere golfjes met kleine schuimkoppen zachtjes over je voeten. Here Comes Everybody biedt dromerige neofolk in de trant van :Of The Wand & The Moon:, Sol Invictus of Unto Ashes.

Their Playground stapt gestaag maar vol vertrouwen over de lichamen der vertrappelden en waarschuwt voor valse, egoïstische machthebbers. Legion klinkt ondanks de donkere tekst, zeer licht, zonnig en vrolijk. Bovendien krijgt Jef Janssen hier sporadisch versterking van de mooie stem van Nina Van der Auwera. Mind – Matter is een intimistische breekbare song, die aanzet tot milde dagdromen.

De akoestische gitaar op Karma's Little Helpers wiegt je eerst zachtjes in slaap. De stem van Jef Janssen doet je weer ontwaken en het typische neofolkgeroffel begeleidt je voorzichtige eerste passen richting een onzekere toekomst. Everywhere is een song over schoonheid en we horen dan ook niks dan schoonheid in deze song. Bij Ninety-Six Percent beland je droomdronken op een vlot temidden van de woelige zandkanalen van Morpheus.

Cynicism Left For Dead is op stemsamples na een instrumentaal nummer dat beelden oproept van het witommuurd kerkhof, temidden van groene weiden, waar cynisme zogezegd begraven ligt. Revelation Of Ignorance biedt wederom betoverend mooie klanken. Hugging Strangers tenslotte  serveert  een donkere pseudovrolijke countrysong met zowel bluesrock- als spaghetti-western invloeden

Art Of Empathy zorgt met “End Of I” voor een verrukkelijk magisch-filosofisch neofolkalbum dat door het slim gebruik van keyboards en samples oeroude sentimenten met de moderne tijd verbindt.

Het album is exclusief op de Aenaos Records website beschikbaar als een speciale Limited Mediabook Collector's Edition (met de hand genummerd 100 exemplaren, 32 pagina's tekst / artworkboek)

Website / Facebook / Bandcamp