BASSZILLA - Support Your Local Apocalypse Dealer (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    23 mei 2020

Niemand kan aan het monsterlijk basbeest BASSZILLA ontsnappen en wie van elektronische geluiden houdt, zal zeker niet kunnen ontsnappen aan de beats, samples en vocals van BASSZILLA's nieuwe album!

Uit de diepten van de elektro-moerassen duikt andermaal het monster op: BASSZILLA wordt weer wakker! De koning van de monsters stampt meedogenloos over de dansvloeren van death electro, complextro, nu rave en dark techno met industral house-invloeden en presenteert zich donkerder en grimmiger dan ooit tevoren. Sinds het monsterlijke muziekproject (geïnitieerd door de frontman van Extize) de clubs in 2014 voor het eerst deed exploderen en na drie releases en enkele gedenkwaardige DJ-sets, zoals die met onder meer Westbam, branden de dansvloeren over de hele wereld nog steeds. Maar zoals in elk goed monsterverhaal geldt het ook voor BASSZILLA: Het kwaad slaapt nooit! En dus is het duidelijk dat ook dit keer het basmonster weer tot leven komt en met zijn nieuwe album “Support Your Local Apocalypse Dealer” een buitengewone electrobeving veroorzaakt.

Last Day On Earth zet direct de toon voor het apocalyptisch feestje. Deze sterke opener schept alleszins hoge verwachtingen voor de rest van het album. RetroGods biedt aanstekelijke dansvloerkost met indringende teksten. Ghost In My Head Featuring Omnimar lijkt misschien vooraf een vreemd experiment. Want, hoe kruis je de brutale bassen van BASSZILLA met de tedere tonen van de Russische darkpopkoningin? Het resultaat mag er echter wezen.

Kiss My (B)ass kan het zeer goed doen, niet enkele in de donkere clubs maar ook in de technodiscotheken en op dancefestivals. Bells Of Kaoss biedt pompende bassen, trancy elementen en synthsequenties die wat aan Faithless doen denken. De meeslepende technopop van 1000 Miles is een waardige kandidaat voor een nieuwe single. Na dit relatief zacht nummer krijgt de luisteraar met Hell Rave helse harde dark techno-tonen voorgeschoteld.

Let Me See Your World vermengt lekkere electro met harde vroege Bonzai-techno. Freaky Groove is kwalitatieve techno-pop met echo’s van Die Antwoord, Lady Gaga en Madonna. God Of Bass sluit het reguliere album af met heerlijke bassen.

Met (G)rrrrr...ave! zitten we al aan de tweede cd (enkel verkrijgbaar in de limited edition digipak of als je de volledige digitale discografie koopt) en gaat het wilde feestje verder met een pompende song vol coole samples. Don't Fear The Beast spoort je aan om het volume helemaal open te draaien en zorgt voor een leuke technoparty. Growl Of The Owl houdt de dansbenen in beweging.

In Basszilla’s Bitches mochten er gerust nog wat meer samples à la “Tanz Schlampe!” zitten. Met Fist Of Bass bevind ik me precies op Tomorrowland of zoiets. De sporadische (Russische?) vocals geven het nummer wel een speciaal cachet. The Vampire Of Heidelberg is een uitstekend techno- nummer met enkele filmsamples die een diepdonkere stempel op het nummer drukken.

Bass Monster lijkt wel een sonische expositie van allerlei bastonen. BladeZilla blijkt een woedende combinatie van techno en dubstep. De beestige beats van Beasty Beat zijn ...ja, bonkige beats zonder veel poespas. De afsluiter Rubine Laser Eyes biedt harde electro met oorwormrefreinen en motherf...er!- kreten

Het hybride electro-monster BASSZILLA blaast vernietigende technobeats. Het donker randje houdt de muziek interessant en zorgt dat niet enkel de doorsnee technohead maar ook liefhebbers van dark electro, EBM en industrial de nummers van “Support You Local Apocalypse Dealer” kunnen smaken.

“Support You Local Apocalypse Dealer” is hier beschikbaar als 6-zijdige digipak met 2 cd's (beperkt tot slechts 200 stuks wereldwijd), girly verzamelbundel, man verzamelbundel, download en stream.

Website / Facebook / Bandcamp