Skepticism – Alloy (Svart Records/ Suburban)

Koen Asaert    7 juni 2020

De Finse funeral doom metal titanen Skepticism brachten in 2008 hun vierde album “Alloy” uit, een klassieker in het genre. Deze langverwachte geremasterde heruitgave wordt gecombineerd met het mini-album “Aes” van de band uit 1999.

Skepticism’s vierde album “Alloy” werd in 2008 opgenomen in D-Studio in Nurmijärvi, Finland en bevat o.a. hun typisch pedaalorgelgeluid die het geheel in een plechtstatige somberheid onderdompelt. Nooit eerder uitgebracht op vinyl, is deze luxe heruitgave van Svart Records beperkt tot 1000 exemplaren op vinyl en 1000 exemplaren op cd. Het vinyl wordt geleverd met een gatefold-sleeve en de EP "Aes" op zijde D.

The Arrival vertelt op geheel passende doemwijze over de aankomst van de herfst, een jaargetijde die de mannen van Skepticism klaarblijkelijk nogal naargeestig vinden. March October brengt melodieën als kuddes, deuntjes die nu eens zacht fluisteren en dan brullen als opkomende donder, stappend in een traag ritme met een loodlandschap op de schouders. Bij Antimony kruipt koude naar binnen, zodat je elk bot van je vingers begint te voelen en de duisternis valt als een zware mantel op je schouders.

Op Curtains valt het loden gordijn heel langzaam terwijl donkere wolken zich opeenstapelen als een stille dreigende voorbode van de komende storm. De klok tikt op Pendulum maar de tijd gaat nauwelijks voorbij. Ondraaglijke donkerheid overheerst. Oars in the Dusk roeit onafgebroken, koppig en hopeloos tegelijk, traag maar zeker over een windstille mistige zee.

Opgenomen in het najaar van 1998, "live" in één take, is Aes een unieke mystieke compositie van bijna 30 minuten, waarin bergen zwaar worden als stof en torens door rook omgeven zijn. Zwanen hangen aan de zware wolken en de maan zwom als een vergeten zonde eronder naar de bodem. De cryptische, haast profetische verzen, zetten aan tot denken of zoals Skepticism het zelf zegt ‘In de gedachtemolens worden gemalen’ terwijl de muziek je in trance brengt als een soort van levitatie in een etherische droom.

Skepticism brengt met “Alloy” in de versie van 2020 een funeral doom kunstwerkje opnieuw uit . De remastering en toevoeging van “Aes” maken deze heruitgave ook voor bestaande fans van Skepticism interessant. Voor anderen kan dit een eerste aangename kennismaking met de mooie naargeestigheid van Skepticism en hun exquise funeral doom betekenen.

Bestel de LP of CD via Svart Records of bij je plaatselijke (online) platenwinkel.

Website / Facebook