Serpent Omega - II (Icons Creating Evil Art / Ingrooves Music Group)

Koen Asaert    30 augustus 2020

Het Zweedse Serpent Omega versmelt sludge, doom, metal en crust tot een uniek en smerig brouwsel.

Mijn schrijversgenie is er de laatste tijd op achteruit gegaan. Misschien dat het prachtig in steampunk stijl vormgegeven blikje imperial stout van het prijsbewuste Steam Brew merk mij een stoute pen of tenminste wat inspiratie oplevert . De muziek van Serpent Omega laat zich immers moeilijk beschrijven, maar lijkt met elke luisterbeurt beter te klinken.

Serpent Omega zouden we kunnen beschouwen als een brutere en brutalere versie van de Belgische succesband Brutus.Toch is dit een kromme vergelijking. Ik denk wel dat fans van Brutus de muziek van Serpent Omega zeer op prijs zouden stellen. Net zoals Brutus beschikken ze over een zeer sterke zangeres en Serpent Omega verdient ook de status die Brutus in onze contreien heeft. Maar daar houden de overeenkomsten op.

Het voelt allemaal nogal slijkerig, smerig en glibberig aan, dus verdient het ook wel de omschrijving van ‘sludge’. Maar Serpent Omega is meer dan zomaar een sludge band. De band snijdt op hun tweede album grove boterhammen met zwartgeblakerde korsten, de muziek kun je echter slechts ten dele crust noemen. “II” is ongetwijfeld een loodzware trip door een halfduistere onderwereld. Toch laat het zich niet eenvoudig wegzetten als doom, al is dit voor doom-fanaten wel een aanrader. Verder valt er ook voor de black metal fan wel wat te halen.

De unieke genre-overschrijdende muziek van Serpent Omega laat zich moeilijk in woorden vatten. Deze veelbelovende band overtuigt met een overweldigende crossover van doom, crust, sludge en allerhande metal stijlen. Serpent Omega heeft nog niet de status van een icoon, kwaadaardige muzikale kunst is duidelijk wel hun ding.