Groovenom - Mitten ins Herz (Out Of Line Music)

Koen Asaert    4 november 2020

Groovenom brengen naar eigen zeggen op “Mitten ins Herz” de zwaarste liefdesliedjes aller tijden. Het is het hardste en tegelijkertijd meest pakkende Groovenom album tot nu toe. De band heeft muzikaal een nieuw niveau bereikt in termen van zwaarte en brutaliteit, passend bij de rauwe productie.

Stuwende gitaren, furieus drumwerk en boze schreeuwende kreten domineren het album. Maar ook expressieve solo's, melancholische teksten en emotionele heldere vocalen drukken hun stempel op het album. Naast enkele instrumentale tracks deelt frontman Mr. Sanz voor het eerst de zang met gitarist Tightuz. "Mitten ins Herz" gedijt op zijn vele interessante contrasten. Het album werd opgenomen midden in de Corona-pandemie en is dus trauma en therapie in één voor de band..

"Mitten ins Herz" beschrijft onderwerpen als verlangen, seks, hebzucht, verslaving en verlies op een uiterst bijtende en cynische manier. Een absoluut onversierde afrekening van de droom van ware liefde en tegelijkertijd onvoorwaardelijk verlangen ernaar. De teksten schipperen tussen woedende woede en hunkerende verdriet.

Deine Liebe bewijst dat gevarieerde moderne metal ook in het Duits goed kan klinken. Mr. Sanz wisselt vlekkeloos tussen grunts en cleane zang. Strofen als “Jouw liefde is een zwaard, dat je midden in mijn hart ramt”, wijst er inderdaad op dat we zware, genadeloze liefdesliedjes kunnen verwachten. Het begin van Neid doet me aan Rammstein denken, maar de band gaat al snel de richting van death- en metalcore uit. In Du bist es wert schreeuwt Mr. Sanz zijn masochistische liefde uit. Tightuz laat zich ook niet onbetuigd met zowel gitaar als synthesizer.

Vergiftet zou het wel eens zeer goed kunnen doen bij fans van Lord Of The Lost en Schattenmann. De mooie vrouwelijke vocalen van Vanessa Katakalos smeren balsem op de diepe wonden die de mannen van Groovenom met zich meedragen. Warum weinst du scoort met een mengeling van electronicore, dark rock en vooral veel pathos. Ich bin plakt electronische darkwave klanken aan breakbeats en industrial metal en gaat naadloos over in Defekt.

Defekt is Groovenoms getuigenis over de huidige situatie in de evenementenbranche in tijden van de coronapandemie. De bijhorende video toont op bijna documentaire wijze de deprimerende effecten van de huidige regelgeving voor band, publiek en organisatoren. De tekst beschrijft een samenleving die ons dwingt om onberispelijk te zijn en ons bestookt met deadlines en burn-outs totdat we uiteindelijk denken dat we niet goed genoeg voor hen zijn. Christoph Wieczorek van ANNISOKAY, zingt de refreinen met zijn onmiskenbare stem. Dit nummer is bovenal een oproep voor artiesten van alle disciplines om de moed niet te laten zakken in deze frustrerende tijden.

Nüchtern vangt aan met treurige keyboardtonen en getuigt op overtuigende wijze over het verlangen naar liefde, verontwaardiging en boosheid. Ein Name is een ballade, maar wel een zeer speciale, met zowel elementen van electro als hardrock. Das Beste is weliswaar niet de beste song van het album, maar bevat alle ingrediënten die de muziek van Groovenom zo smakelijk maken.

Het instrumentale intermezzo 40 Sekunden roept bij mij het beeld op van een cowboy in de woestijn. De gitaarriffs op Käfig aus Glas doen denken aan Machine Head, Mr. Sanz krijgt vocale versterking van Neill Freiwald van Erdling, wat een pakkende mix oplevert van moderne metal, Neue Deutsche Härte en makkelijk meezingbare Deutschrock. Het zou me niet verbazen dat de indringende emotionele melodieuze oorworm Lauf Weiter als single uitgebracht wordt. Dat is namelijk een genre-overstijgend nummer dat zowel liefhebbers van Neue Deutsche Härte, metalheads en goths zal aanspreken. Ein neuer Tag tenslotte lijkt een sprankeltje hoop te brengen.

Wederom pakt Groovenom uit met een genre-overstijgende mix van metal- en andere core, synthwave, industrial en zelfs wat hardrock, die we gemakshalve kunnen bestempelen als moderne metal. Of “Mitten Ins Herz” het hardste Groovenom album is, valt moeilijk te zeggen, daar de vorige albums toch ook niet als ‘zacht’ beschreven kunnen worden. Wel pakt de band inderdaad uit met zeer zware, emotionele, conflictueuze ‘liefdesliedjes’. Als we deze kerels mogen geloven, doet de liefde wel heel veel pijn.

Dit sterk album kun je o.a. hier bestellen.

Facebook / Instagram