Lucid Dreaming - The Chronicles Pt.III (STF-Records)

Koen Asaert    8 december 2020

Lucid Dreaming is volgens de promotekst een project van Elvenpath-gitarist Till Oberboßel, met de bedoeling om een ​​fantasieverhaal te vertellen met de stemmen van enkele van de meest bijzondere zangers en zangeressen in de (underground) metal scene.

Nu, die stemmen, hoe opmerkelijk ook, moeten we bij minder bekende metal bands zoeken. Het is dus een soort metal opera maar dan zonder grote namen. Maar wat niet is, kan nog komen. En misschien ontdek ik wel de volgende James LaBrie en Amanda Sommerville.

“The Chronicles Pt.III” impliceert dat er reeds 2 delen van deze kronieken voorafgingen. In 2013 en 2017 verschenen de eerste twee delen. Zelf omschrijft Till het als een ‘audioboek’, gebaseerd op de roman ‘Taran Wanderer’ van de Amerikaanse schrijver Lloyd Alexander, uitgegeven in 1967. Dit boek maakt deel uit van de reeks ‘De Avonturen van Taran’ (ook gekend onder ‘The Chronicles of Prydain’), een vijfdelig fantasy reeks, waarvan sommige delen in de prijzen vielen. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk ook dat er nog 2 delen volgen.

Introduction begint met de diepe raspende stem van Craddoc, een boer, die vormgegeven wordt door Jiff BigbBoss Valter (Root). Ruth Knepel (ex-Opalessence) neemt de relatief lage stem van The Spirit op zich. In de achtergrond horen we mooie harpklanken van snarenplukster Fanny Herbst. Op Open Wide The Gate krijgt Craddoc versterking van Taran (Leo Stivala van Forsaken), een ‘assistent’-varkenshoeder en Gurgi (Jvo Julmy van Distant Past en ex-Emerald) die simpelweg beschreven wordt als een schepsel. Deze song klinkt alvast een stuk metal-achtiger dan de introductie.

Born From The River blijkt een beklijvende dialoog tussen Taran en Llomio (Sven Anna van Wizard). Ook Gurgi en The Spirit duiken hier en daar op. Het instrumentale The Free Commots klinkt heel folky en keltisch dankzij o.a. de viool van Nadaprem. Op de stevige brok powermetalLife Is A Forge maken we kennis met een nieuw personage : de stoere smid Hevydd (Fox-Lin Torres van Battlerage). In From Thread To Pattern komt Dwyvach, een wever, in het stuk. Elisa Candelas Martin (ex-Dark Moor) geeft op schitterende wijze gestalte aan deze zelfbewuste wever, die zonder problemen opbokst tegen de stemmen van Gurgi en Taran.

Dreams Come Alive is een prettige wisselwerking tussen Taran en het nieuwe personage van Annlaw, een pottenbakker, geïnterpreteerd door Tiziano Hammerhead Sbaragli (Etrusgrave, Angel Martyr). All Or Nothing bevat veel personages en veel samenzang. Aangezien alle stemmen apart werden opgenomen in verschillende locaties ontbreekt het soms aan harmonie. Ik begrijp natuurlijk wel dat je zangers uit zoveel verschillende landen moeilijk samen in één studio krijgt en dat dit in Corona-tijden zelfs onmogelijk is. The Mirror vormt het uitgebreide slotstuk van dit album. Het vangt rustig aan met harp, voegt dan later akoestische gitaar toe en bouwt zo verder op met elektrische gitaren, bas, drums,... We maken ook kennis met Dorath, een rover, met de stem van Tann (Ironsword). Voor de volledigheid vermeld ik ook graag de 2 leadgitaristen Tobias Galmarini en Oliver Rossow en natuurlijk de maestro zelf: multi-instrumentalist Till Oberboßel.

Hoewel niet alle zangers en zangeressen volop overtuigen, is “The Chronicles Pt.III” van het fantasy metal opera-project Lucid Dreaming best een interessant album. Till Oberboßel heeft niet de faam die een Arjen Lucassen heeft en kon dus helaas nog niet de topnamen binnen de scene strikken. Hij heeft echter wel het talent om een goede metal-opera te schrijven. Ik ben alleszins benieuwd naar de volgende delen van deze kronieken.

Facebook