MASTER BOOT RECORD – VIRTUAVERSE.OST (Blood Music /Suburban)

Koen Asaert    16 januari 2021

VIRTUAVERSE.OST” is de retrofuturistische soondtrack bij de al even oldschool uitziende VirtuaVerse computergame. Als termen als chipttune, videogamemuziek en synthesized metal u iets zeggen of nieuwsgierig maken,moet u zeker verder lezen.

Het ITALIAANSE MASTER BOOT RECORD of MBR,, is het speciale project van Victor Love (Vittorio D'Amore) van het voormalige Dope Stars Inc.. Maar met Dope Stars Inc. heeft MASTER BOOT RECORD niks te maken. MASTER BOOT RECORD maakt puur instrumentale elektronische muziek die het zowel bij gamers als muziekliefhebbers met een wat vreemdere smaak goed kan doen. De belangrijkste elementen zijn onder meer chiptune, demoscene en videogamemuziek, thrash/death metal en wat black metal, maar ook klassieke en symfonische patronen en progressieve structuren Maar alles is geprogrammeerd en gedaan met synthesizers.

Nadat hij eerder betrokken was geweest bij meerdere projecten - waarvan de meeste gericht waren op het mixen van metal en elektronische muziek - begon hij vijf jaar geleden voor het eerst aan wat later MBR zou worden . Het was rond april 2016 toen hij begon te werken aan het point & click-avontuur Virtuaverse, een videogame die hij maakt met zijn vrienden Valenberg en Elder0010. Tijdens het schrijven van die soundtrack probeerde hij wat zwaardere geluiden en vooral deze floppy disk drive gitaargeluid, en zo ontstond MBR voor het eerst. Zodra hij al deze elementen op zijn plaats had, zou hij in drie weken tijd vier albums uitbrengen, ze op Bandcamp droppen en tegelijkertijd coverversies maken van thema's uit videogames die hij graag hoorde toen hij opgroeide. In de drie jaar daarna volgden er nog zeven albums, elk voortbouwend op de laatste, immer het MBR- geluid verfijnend.

De naam van het project is geïnspireerd op de titel van de eerste release. Hij kwam een ​​tekst op de opdrachtregel tegen die op de hoes van zijn eerste album "FIXMBR" staat en op een gegeven moment staat er: 'Weet je zeker dat je een nieuwe MBR wilt schrijven ?' En zo voelde hij zich op dat moment. Hij moest helemaal opnieuw beginnen voor een nieuw project met een nieuw geluid.

MBR heeft een zeer snelle workflow omdat alles MIDI is. Ook streamt hij meestal live tijdens het componeren. Een groot deel van zijn tracks is live gecomponeerd, evenals veel van de covers, die hij maakt

Er zijn maar weinig echt unieke muzikale artiesten, maar de muziek die door MBR wordt gemaakt is een nieuwe categorie op zichzelf. De belangrijkste elementen zijn onder meer chiptune, demoscene en videogamemuziek, thrash/death metal en wat black metal, maar ook klassieke en symfonische patronen en progressieve structuren Maar alles is geprogrammeerd en gedaan met synthesizers. Het vorige album dat ik van Master Boot Record heb besproken was “Floppy Disk Overdrive”. Uit dat artikel heb ik overigens het meeste van de voorgaande alinea's gepikt. Want probeer maar een volledig nieuwe review neer te pennen over zulke oncategoriseerbare instrumentale muziek. Het is overigens geen plagiaat als je van jezelf kopieert. Maar wat ik wilde zeggen is dat ik “VIRTUAVERSE.OST” nog beter vindt dan “Floppy Disk Overdrive”, omdat dit album nog meer retro en elektronischer klinkt. De gitaren lijken minder aanwezig en het voelt alsof je je in een jaren 80 videoarcade bevindt.

“Floppy Disk Overdrive” was al een goed en uiterst buitengewoon album, maar deze “ VIRTUAVERSE.OST” is zelfs nog beter. MASTER BOOT RECORD brengt je terug naar een jeugd vol degelijke ouderwetse videogames, science fiction films en animatiereeksen. Deze muziek kan zeker in de smaak vallen bij oudere computerfreaks en gamers, alsook bij muziekliefhebbers met een wat aparte smaak.

Facebook / Bandcamp / Soundcloud