Papa Roach – 2010-2020 Greatest Hits Vol.2: The Better Noise Years (Better Noise Music/ Suburban)

Koen Asaert    18 maart 2021

Greatest Hits Vol.2 - The Better Noise Years bevat 21 nummers en 12 van de top 10 hits uit de periode 2010-2019. Het album bestaat uit verschillende nummers van de vijf albums die zijn gemaakt met Better Noise Music.

Born For Greatness mengt pop, gitaarriffs en rap lyrics tot een erg onverwacht nummer. Persoonlijk vind ik het een te gepolijste poppy versie van Rage Against The Machine. Help gaat al meer in de juiste richting, al blijft het erg radio-friendly en even afgelikt als Bring Me The Horizon. Elevate bevat een hoog hiphop gehalte en kun je geen heavy rock of metal meer noemen. Wie Papa Roach vooral kent van ‘Last Resort’ en ‘ Between Angels and Insects’ zal hier vreemd opkijken.

ComeAround kent een zalige intro. Ook de rest van de song is niet mis.De gitaar klinkt al wat harder, maar het geheel mist nog explosiviteit. Pas bij Broken As Me heb ik het gevoel die goede oude Vader Kakkerlak teruggevonden te hebben. O ja, ook Danny Worsnop van Asking Alexandria doet mee. Falling Apart blijkt een heel sterke song. Van Who do you trust? Kan hetzelfde gezegd worden. En passant wil ik toch ook even meegeven dat ik sterk onder de indruk ben van de stem van JacobyShaddox. Gravity (feat. Maria Brink) is een song die het wellicht goed doet bij Eminem fans. Zelf hoor ik Shaddix liever zingen dan rappen. Vandaar dat deze song me met gemengde gevoelens achterlaat.

Ondanks de donkere teksten, montert American Dreams mij op. Face EverythingAnd Rise schiet explosief uit de startblokken en is geînjecteerd met een substantiële dosis synths. Na dit brok geweld, krijgen we het relatief rustige liefdesliedje Periscope waarop Shaddix in duet gaat met Skylar Grey.

De relatieve kalmte is van korte duur, want op StillSwinging geeft Papa Roach weer van jetje. The Ending en Burn zijn, hoewel niet de grootste hits, doordringende oorwormen. Met Kick In The Teeth brengt de band een leuk opbeurend nananana-liedje. Elevate (Aelonia Remix) vind ik een stuk beter en vooral harder klinken dan het origineel. Een geslaagde reconstructie, dus. Dit is minder het geval bij de Aelonia remix van Help, hoewel het zeker een stuk minder gepolijst klinkt. Born For Greatness (CymekRemix) blijkt een best verdienstelijke poging om de song in een andere richting te sturen, maar bevat helaas ook enkele schelle technoïde tonen die pijn aan de oren doen. Top Of The World (AeloniaRemix) serveert een poppy zomers cocktail van rap, rock en electro. Op Face EverythingAnd Rise (live accoustic) bewijst Papa Roach dat ze ook bij een stroompanne hun plan kunnen trekken en dat dit zo’n sterk song is, dat ze zelfs in uitgekleed formaat overeind blijft. Leader Of The BrokenHearts (live accoustic) breit een mooi einde aan aan een al bij al puik album.

“2010-2020 Greatest Hits Vol.2: The Better Noise Years” bevat niet de grootste wereldhits van Papa Roach. Toch blijkt dit een zeer interessante verzameling van grotendeels zeer sterke songs. Mocht je, net als ik Papa Roach de laatste tien jaar wat uit het oog zijn verloren, dan is dit album ideaal voor een hernieuwde kennismaking.