My Sleeping Karma - Soma

Erik Vandamme    6 november 2012

Tussen al de snijdende gitaren, bonkende drums en door merg en been gaande vocalen die we de laatste tijd op ons bord krijgen voorgeschoteld is Soma van My Sleeping Karma een rustpunt. Ze combineren Stoner rock met een vleugje psychedelica. Dat deden ze al op hun vorige album Tri. Volgens onze informatie is Soma het drankje van de goden om hen naar hogere sferen te brengen, of ze daar bij ons ook in slagen is een andere vraag.

Rustgevend is het in elk geval. Reeds bij de eerste noten op  Pachyclada voel je welke richting het uitgaat. Niets sterke uithalen of scherpe riffs maar een sound die je doet wegdromen zonder in te dommelen.  De zes hoofdtracks zijn een streling voor het oor maar hebben ook een zalvende uitwerking op de ziel.  Soma is de perfecte manier om de geest volledig leeg te maken, het 'goden drankje' schijnt dus wel degelijk te werken.

Jammer genoeg zijn er ook de Interludes tussen elke song in die de drive wat uit het geheel halen. Op zich zou het een rustpunt moeten zijn maar zo komt het niet echt over.  Want ook de zes songs zijn nu niet iets waar je wild staat op te dansen of moshpit in te gaan. Daarom hadden die intermezzo's tussen de songs niet echt gemoeten.

Maar de 'gewone' songs, om het zo te zeggen,  staan echter als een huis, volledig instrumentaal genot is het. De langgerekte stonerloops op Ephedra, de magische sfeer met psychedelisch kantje op Eleusine Coracana zijn maar twee voorbeelden van hoe sterk deze plaat op het diepste innerlijke gevoel van de mens inwerkt. Daarbij komt dat elke song staat op zich, dit wil zeggen ze liggen niet allemaal op dezelfde lijn en klinken elk op hun eigen manier net iets anders.  Het is daarom ook een beetje jammer dat ze het niet gehouden hebben bij enkel die zes songs, of een paar meer, anders hadden we het album, om het in cijfers uit te drukken, een 10/10 gegeven, en nu net niet.

Dit neemt echter niet weg dat My Sleeping Karma met deze Soma ons heel diep raakt en dus slaagt in hun opzet, een instrumentale plaat brengen die je wellicht niet stevig zal doen headbangen, maar wel een bedwelmende indruk nalaten en je voor een klein uurtje deze harde koude wereld doen vergeten. De Goden hadden gelijk, het drankje werkt!

1. Pachyclada
  2. Interlude
  3. Ephedra