Euforic Existence - The cause 2022 (Fear the Light Underground productions)

Van Muylem    30 augustus 2022

In een donker en duister verleden heb ik ooit Euforic Existence geboekt voor een optreden. Ondertussen klinken ze absoluut niet meer zoals toen en in dit geval wil dat zeggen dat ze een sprong voorwaarts hebben gemaakt! Geniet van hun aangename nu-EBM!

The cause 2022 klinkt lekker hard, zoals moderne EBM moet klinken! Mooi stapje voorwaarts tov vroeger! Dit nummer krijgt ook remix door Abstrackt Black en deze richt zich iets meer tot de dansvloer en voegt eclectische techno invloeden toe aan het origineel. Severe Illusion heb ik jaren geleden nog zelf aan het werk gezien en volgens mij kan het best zijn dat ze destijds het podium deelden. Deze versie klinkt nogal industrial-achtig, met een vleugje Cold Meat Industry erbovenop (oftewel een complete remake waarbij je het origineel amper herkent). Niet aan twijfelen: dit is een goede versie! Nuclear Sludge (aka Jimmy Svensson) weet het nummer eveneens helemaal te her-timmeren en brengt meer beats en meer bas met zich mee. Ik wel van de moderne klanken en de iets agressievere ondertoon. Wülf 7 komt ook uit België en mag dit nummer eveneens helemaal transformeren (andere beats en iets andere klank). Finaal een steengoed versie waarbij ze duidelijk hun eigen klank hebben verwerkt. Afsluiten doen we met de versie van Alien Death Machine (neemt meteen 09:48 tijd in beslag). Bonkende (eentonige) beats die je richting dansvloer sturen en een moderne toets: dat is dit nummer kort samengevat. Gaandeweg weerklinkt het klankpâllet iets ruimer en warmer en zo is dat best goed!

Het is maar één nummer, maar het doet toch altijd plezier als het goed klinkt en je een lovende recensie kan schrijven en zeker als het over een Belgische formatie gaat! Proficiat Koen Van Dappernest en co!

▶︎ The cause 2022 | Euforic Existence | Fear the Light Underground productions (bandcamp.com)