The Ultimate Dreamers – Polarized EP (Spleen +)

Van Muylem    21 januari 2023

Dankzij Covid-19 en de daarbij horende lockdown werd bovenstaande groep van onder het stof geschreven: oude demo’s kregen een nieuw leven (dit kreeg veel aandacht bij de underground pers), de eerste optredens werden een feit en met het groeiende succes kwam ook het besef dat er nood was aan nieuwe nummers (naast de nieuwe bezetting) en aldus kwamen ze bij één van de beste underground meester producer/mixer: Len Lemeire (Implant / 32 Crash / Anne Clark)!

Dat Len vooral actief is bij het Belgische Alfa-Matrix label en dat net dit label plannen had voor een sub label zorgde algauw voor nog meer goed nieuws: deze eerste EP verschijnt dan ook als één van de eerste op Spleen + en zorgt hiermee voor een Belgische primeur in stijl!

Bij Polarized hoor je ook héél goed de invloed die Len heeft op het resultaat. Len is geen onbekende voor me, mede daardoor hoor ik in de elektro klanken zijn invloed. De zang is ook er ook op vooruitgegaan, waardoor het geheel op en top professioneel is geworden! De bassist speelt hier ook een belangrijke rol, net als de synthesizer! Het is tijd om de wereld te veroveren en hiermee ook in de professionele bladen te komen en de grotere festivals aan te doen! Wie goed kan luisteren herkent het woordje spleen in de tekst (of toch iets wat er op lijkt). Wat mij betreft is dit nummer bijzonder geslaagd! Of het nu postpunk of cold wave is maakt me niet uit: het resultaat is er en stek het gerust in eender welk vakje: de mensen zullen ervan genieten!

I Loved You?! Is een oud nummer die hier een tweede leven krijgt en een Len Lemeire stempel! Dit nummer is duidelijk een uptempo cold wave/elektro track. Globaal gezien mag I Loved You?! zeker eens getest worden door een DJ om te zien of het inderdaad een dansvloervuller is!

Polarized (Faust Project lsr remix) legt de nadruk op de baslijnen en de eclectische toets. De stem komt ook iets meer naar voren. Verder hoor ik ook wel een retro 80’ touch. Het nummer klinkt ook wel best aangenaam in deze versie.

Implant mocht ook I Loved You?! aanpakken: het resultaat is dan ook een typisch Implant nummer en is duidelijk gericht naar de dansvloer en zal zeker gesmaakt worden door de DJ’s! Laat die beats maar lekker knallen en hup met die beentjes! Dit is elektro / New Wave van de bovenste plank en klaar om de wereld te veroveren! Ik hoop dat deze versie ook wel op een aantal verzamelaars mag belanden om zo wat meer aandacht te trekken!

I Love You?! (original 1987 demo) laat horen dat er inderdaad potentie zat in het origineel, zeker eens je een aantal elementen kan wegfilteren. De synthesizer van destijds klinkt niet echt aangenaam en de zang … daar durf ik mijn eerlijke mening niet over geven. Ik ben ook blij dat het Franse accent in de zang bij de nieuwe versie weg is. Enfin: je hoort dus goed wat Len’s verdienste is!

Op de laatste track na zijn dit allemaal potentiële hits en daarmee mag dit kersverse label op een bijzonder sterke manier openen en dank ook om dit te doen met Belgische artiesten die duidelijk klaar zijn om de wereld te veroveren! Go The Ultimate Dreamers!

Polarized EP | The Ultimate Dreamers (bandcamp.com)