Arbeid Adelt – Het Heelal is Hier (Starman Records)

Van Muylem    3 maart 2023

Exact 40 jaar na het legendarische mini-album "JONGE HELDEN" & hun BelPop-klassieker "LEKKER WESTERS”verschijnt op 3 maartARBEID ADELT!'s eerste album sinds hun MIA-genomineerde "SLIK" uit 2016. 2023 wordt dan ook 'n jubileumjaar met concerten, remixes & prettig gestoorde chaos.

“Het Heelal is Hier” is een rondstuiterende dansplaat met snoeiharde elektronica waarbij hippe én retro sounds in waanzinnige symbiose samenkomen. Marcel Vanthilt bewijst nog maar eens dat hij kinetisch vertoeft in een volstrekt eigen en uniek lyrisch universum.

Eerder verscheen al een EP op cassette met de singles Fris! Fris ! en ‘Pelikaan’. De CD versie van het album telt 5 bonus tracks waaronder de nieuwe singel “De Taal Van De Liefde” die op 3 februari werd uitgebracht, een bewerking van een Bobbejaan Schoepen song opgenomen voor een nog komend Bobbejaan Schoepen tribute album.

Live wordt de band aangevuld met o.m. Andrew Claes (Stuff, Hamster Axis), LeenDiependaele (Samowar, History of New Wave Tour) en Thomas Vanelslander (Gorki, RVHG).

AA! ontstond na een concert van Siouxsie & The Banshees die in het voorjaar van 1981 te AB concerteerden. “Dat kunnen wij toch ook?” zei de toen reeds bebrilde frontman Marcel Vanthilt. En zo geschiedde.

Hun eerste twee singles waren meteen raak: ‘Ik sta scherp’ (uit ’81 dat verscheen op het label met de naam ‘Wereldrekord Nummer Eén’) en ‘De dag dat het zonlicht niet meer scheen’ (’82), een persiflage op het gelijknamige nummer van John Terra dat voor de nodige controverse zorgde. In ’83 volgde zowel hun debuut-EP ‘Jonge Helden’ als ‘Le Chagrin En Quatre-Vingts’. Die laatste bevatte de absolute klassieker ‘Lekker Westers’ met een strofe die ons Belgen zo typeert: “Hoe heerlijk de weemoed. Het bier, het verdriet. De stroom waarin de Vlaming zijn leven vergiet. Niet liggen op jouw rug. Lekker Westers.” Hun eerste optreden duurde precies 7 minuten (“omdat we niet meer materiaal hadden”) en toeren deden ze vaak in het voorprogramma van TC Matic.

AA! startte als duo, maar werd al snel een triumviraat met Marcel Vanthilt (aka Max Georg Alexander), Jan Vanroelen (aka David Salamon) en later Luc Van Acker als kernbezetting. Nadien maakten gitarist Willy Willy (later: The Scabs) en Dani Klein (later: Vaya Con Dios) ook deel uit van AA! In 1991 kwam de groep opnieuw bij elkaar en bracht nog een tweetal albums uit: ‘Des duivels oorkussen’ (met singles als ‘Spannend" en ‘Johnniie Sexpistool’) alsook ‘Noblesse Oblige’ (’94). Nog een belangrijk auditief tussenfeit: ‘Disco Death’, hun 12” uit ’87 dat een excellente bewerking was van ‘Death Disco’ van Public Image Ltd (dat zelfs te horen was op ‘As Heard On Radio Soulwax pt. 2.’ van 2 Many Dj’s)

In 2011 volgde het live album ‘Live@AB’ en in 2014 werd hun werk verzameld op een drie-dubbele Best-Of. Het met een MIA genomineerde “Silk” uit 2016 was hun laatste studio album…. Tot nu dus!

Zover de promotionele peptalk en extra info! Tijd nu voor de eigenlijke review:

Fris! Fris! Het heelal is Hier! Begint knotsgek met allerlei elektronische klanken en een nogal algemeen eclectisch geluid. De tekst is bijzonder krankzinnig met toch ook wel een leuk refrein en een zinsnede: alle dagen vrijdag die blijft plakken. Het is duidelijke dat onze Marcel zijn wilde pluimen nog steeds niet kwijt is, na al die jaren! Fris! Fris! mag van mijn part gerust uitgroeien tot de zomer hit, al was het maar omwille van het frisse geluid, want over één ding zijn we het eens: dit nummer klinkt lekker fris, experimenteel en bijzonder modern!

Happy Is Geen Nederlands: spielerei met woorden zoals enkel Marcel dat kan! Ook hier klinkt het geheel een beetje chaotisch en een beetje krankzinnig. Tevens krijg ik hierbij een prachtig live gevoel: alsof het nummer gewoonweg in 1 take is opgenomen! Om muzikaal vlak kan ik het ook omschrijven als Vlaamse New Wave van de bovenste plank! Op tekstueel vlak mag ik vermoeden dat Marcel een beetje afgeeft op het jongerentaaltje van tegenwoordig, al is de outro een beetje tegenstrijdig t.o.v. wat ik zonet neerpen (en ja: outro is geen Nederlands)0.

Heren, Praat Niet Zo is op muzikaal vlak uitstekende Vlaamse elektro die het kan schoppen tot dansvloer hit! Ik ruik hier een nieuwe single! Gaan met die banaan! Voor ik het goed en wel besef zing ik het refrein uit volle borst mee en dat zegt alles over het hit potentieel van dit nummer!

Pelikaan mengt poëzie (op pure wartaal) met goed getimede elektro klanken! Geef gerust wat meer gas en begin te dansen op het knotsgekke ritme en laat je leiden door je buikgevoel! De sax klinkt ook lekker groovy!

Slanke Lege handen klinkt als een ode aan zijn nieuwe vriendin, tot het woordje slet valt en de deuren dicht gaan. Het is een leuk nummer, maar om de tekst echt goed te kunnen doorgronden moet ik toch even in alle rust de tekst lezen (en helaas heb ik die niet ter beschikking). Op muzikaal vlak klinkt het elektro nummer best aardig en heeft het iets weg van Radio van Rammstein, met toch wel een licht erotisch gevoel.

De Engel Met De Handgranaat keert terug naar de jaren 80’ vibe en klinkt voor de rest rustig, een beetje als een kabbelende beek waar Marcel af en toe een bommetje in gooit.

Het Proletariaat Wil Laminaat V2 heeft een lekkere bastoon en een retro toets. Het nummer klinkt minder rebels als verwacht toen ik de titel voor het eerst las. Ik vraag me overigens af hoe versie 1 klinkt.

Pret heeft het over Antwerpen, de bakermat van Marcel waarmee hij zowat een haat liefde relatie blijkt te hebben aan de tekst te horen. Het nummer doet me een beetje denken aan Sexjunkie van Stijn. De funky tonen en jazzy sax vermengen zich genadeloos met de elektro en de waanzinnige tekst. Voorts klinkt de tekst af en toe een beetje als een weerspiegeling van de man hemzelve!

Monotonie V2 lijkt een beetje te spotten met muzak muziek en co (je weet wel de muziek die je soms in de lift hoort of in één of ander restaurant met een avant-garde feel). Dit nummer lijkt een beetje op spielerei!

December V2 blijft ons onderdompelen in een rustig sfeertje waarbij Marcel aan het fluisteren slaat. De vrouwenstemmetjes vormen een leuk extraatje. Hiermee eindigt ook het album, want hierna komen een paar remixes aan de beurt.

PretMix heeft zo een zware basklank dat mijn versterkers het haast begeven. Om één of andere reden verkies ik toch wel het origineel.

FrisMix laat niet veel over van de tekst en legt de focus op de retro klanken en het experimentele karakter van dit nummer. Hoe meer ik het beluister hoe beter het nummer klinkt en hoe meer ik het een kans geef dat het gaat doorbreken!

De Taal Van De Liefde klinkt haast als een carnavalsnummer met een geloofwaardige tekst. Wees alvast klaar om het refrein luidkeels mee te brullen! Een toppertje!

5000 HIHATS BUSCEMI’s Pandemonic REMIX ondanks het feit dat dit een remix is klinkt het bijzonder goed. Het is een leuk einde van een bijzondere cocktail! Alles kan en niets moet zou best wel eens het motto geweest zijn in de studio! Ik vond het begin bijzonder sterk, net als het einde. Er zijn zeker en vast nummers die iedereen zullen bekoren en die het live ook bijzonder goed zullen doen!

Ik wens hen alles alvast een bijzonder fijne verjaardag toe en hoop hen nog eens live aan het werk te zien, want ik heb al mogen ervaren dat het zeker de moeite waard is! Pret verzekerd!