Jack Harlon & The Dead Crows – Hail To The Underground (Blues Funeral/ Suburban)

Koen Asaert    13 juni 2023

Een met fuzz doordrenkte, genre-overstijgende verzameling covers gebracht door Jack Harlon & The Dead Crows, geselecteerd vanwege hun muzikale belang en persoonlijke betekenis. Sterk gefilterd door de spaced-out psychedelica van Jack Harlons onnavolgbare stijl, bevat deze collectie nummers die oorspronkelijk zijn geschreven door underground iconen als Bauhaus, God, Butthole Surfers, Joy Division, The Melvins en meer.

My Pal,mag het album openen en is een cover van een band die zich God noemt. Ik ben niet bekend met de band, maar het nummer heeft inderdaad iets goddelijks. En vooral iets losbandig. Dit belooft alleszins voor de rest van het album. Copache van de Melvins swingt ook als de beesten. Het voelt aan als wilde surfmuziek en zou perfectr passen in een film van Tarantino. You Made Me Realise van MBV zet het wilde feestje verder. Het doet wat denken aan een kruising van rockabily en The Cramps.Dust Devil van Butthole Surfers wordt voorzien van een interplanetaire psychedelische grondlaag. De gitaren lijken betoverd en slepen hun bespeler mee naar de hel. Met Day Of Lords van Joy Division schakelt de band over naar een trager tempo. Wat Jack Harlon & The Dead Crows met hun versie van dit Joy Division meesterwerkje, kun je echt wel origineel noemen. En tot mijn tevredenheid blijft er nog genoeg duisternis en emotie over. Roll & Tumble van Hambone Willie Newbern klinkt als proto-gothic rock ‘n’ roll. Lichtvoetig maar ook donker. En over donker gesproken, wat te denken van Dark Entries van Bauhaus, dat een gothabilly make-over krijgt. Eye Shaking King van Amon Düül II, verlicht nog eens extra het psychedelische pad en sluit dit naar mijn gevoel veel te korte album af. Ik heb echt zin in meer van deze stuff.

Het gebeurt niet vaak dat ik een album vol covers review. Maar het Australische Jack Harlon & The Dead Crows leveren met “Hail To The Underground” in hun typische swingende psychedelische rock ‘n’ roll stijl een uiterst interessant album met een duister randje af.