Gorement - Within The Shadow Of Darkness – The Complete Recordings

Erik Vandamme    2 december 2012

Bij het grote publiek is Gorement misschien minder goed bekend, in het Death Metal genre spreken ze deze Zweden zeker tot de verbeelding. Ze brachten een album uit The Ending Quest (1994) en enkele demo's. In die korte periode van hun bestaan (1989-1996) zetten ze hun stempel op het genre. In 1996 besloten ze verder te gaan onder een andere naam en nieuwe muzikale wegen in te slaan onder de naam Pipers Dawn met een vrouwelijke zangeres en andere drummer. Het complete oeuvre van Gorement werd nu op dubbel cd uitgebracht.

Ik heb het niet voor compilaties omdat die albums meestal de hits brengen en dus geen verrassingen, dat is hier wel even anders. De CD bevat namelijk ook drie nummers van de Promo 1995 en alle nummers zijn in een fris kleedje gegoten. Daardoor is dit album niet alleen interessant voor de globale fan van Gorement zelf maar ook de Death Metal luisteraar die deze band wil leren kennen zal hier zeker zijn ding in vinden.

Daarnaast staan er op deze dubbel Cd ook een paar live nummers, wat het geheel nog meer de moeite waard maakt. Naast de gehele cd The Ending Quest staan ook twee demo's uit 1991 op waaronder Human Relci uit 1991 , de EP Into Shadows uit 1992 op deze dubbelaar. Het album wordt ook uitgebracht op LP.

Kortom, dit is niet alleen een must have voor de fans van deze band maar een plaatje dat ieder metal fan zou moeten aanspreken, net omdat het een mooie overzicht geven van alle aspecten van Gorement met oog voor zowel de live opnames, de demo's en de 'hits'. Het geeft een totaalbeeld waardoor je niet verder moet zoeken naar andere albums , behalve uiteraard het debuut dat nog steeds een pareltjes blijft in het genre. Neem daarbij dat alles een ander aankleding heeft gekregen bij de opnames, en je krijgt een perfect verzamelalbum zoals er meer zouden moeten zijn.

CD 1:

01. My Ending Quest
02. Vale Of Tears