Shade of Red - Anne Ivory

Erik Vandamme    12 oktober 2012

Shade of Red ontstond in 2009 en is afkomstig van het voornamelijke vissersplaatsje St-Ives (Cornwall) in UK ( lees er wiki even op na). Tot daar het stukje aardrijkskunde. Ze brachten in november 2011 reeds een eerste EP uit 'Don't trust The Captain' die zoals ze het beschreven was recorded in our bedroom studio. Met Anne Ivory komen ze nu met hun tweede op de proppen.

Opvallend aan de sound is de muur van geluiden die op je afkomt, dat is al te horen op de eerste track Tragedy of Artists. Een kleine vier minuten durende song die vooral heel vrolijk en up-tempo klinkt. Niet zozeer de vocals nemen de bovenhand maar vooral de combinatie van de verschillende instrumenten. We horen niet alleen invloeden van globale indie maar ook vrij dansbare jazz invloeden worden waargenomen.

Ze vernoemen als hun invloeden o.a. Arcade Fire , Foals, Talking Heads en The Specials. Inderdaad al deze bands hoor je terug in de vier songs. Wits'End gaat die lekker catchy tour op en houdt het midden tussen jazz en zelfs wat ska invloeden. Dat kan ook gezegd worden van het daarop volgende Disappear. U hoort het al: de EP bevat 4 songs die verschillende muziek genres samen brengen. Vooral het combineren van drum met synthesiser en viool of de zogenaamde orkestrale arrangementen maken het interssant om deze jonge band eens te checken. De heel catchy vocalen passen perfect in dit geheel. De afsluiter Want Some Change bevestigt  alleen maar dit gegeven.

Shade of Red voelt aan als een frisse wind door het indie landschap die we niet zomaar aan ons mogen laten voorbij gaan. Hun EP is ook te verkrijgen via http://shadeofred.bandcamp.com/

Tragedy of Artists
Wits' End