The Sky Life - Caves

Erik Vandamme    25 januari 2013

De perfecte combinatie tussen rustgevende Ambient en meeslepende Indie pop? Het lijkt ons moeilijk maar The Sky Life, afkomstig uit Canada, slagen er in dit zonder problemen tot een goed einde te brengen. Hun derde album Caves versmelt deze twee genres alsof het de normaalste zaak van de wereld is. We lieten ons meedrijven in een droomwereld waarin zowel de instrumentale als vocale inbreng een hoofdpunt spelen. Geniet even mee.

Reeds bij de eerste song  Ask Anything krijgen we een beeld hoe deze plaat in elkaar zit. Een mid-tempo ritme versterkt door een fijne gitaar en piano klanken, daarnaast een zachte beklijvende stem om het geheel af te werken. Het zowat de rode draad doorheen het album.

Niet dat alles in dezelfde lijn ligt, er is variatie genoeg. Die vinden we vooral in de manier waarop de instrumenten worden gebruikt. De ene keer is de piano dominerend, de andere keer eerder de akoestische gitaar, zoals bij Stop Thinking. De sterkte van Caves ligt hem dus duidelijk  in het combinereen van die verschillende aspecten.

Het is ook niet zo dat alles de rustige kant op gaat. Doorgaans wel dat geven we toe , maar er zijn best wat up tempo momenten zoals bij Son to the seed. Daarop aansluitende gevolgd  door een instrumentaal kort stukje piano met Thought. Afsluiter Freeman ligt dan weer eerder in de Ambient sfeer. U ziet genoeg variatie om onze aandacht aan te houden.

Zachte vocalen, diep emotionele piano en gitaar partijen en soms  sterk uithalende riffs. Het zit allemaal verweven in deze Caves. We mogen zeggen dat The Sky Life  hier een vrij unieke sound creëren, en het bewijs leveren dat het kan Ambient en Indie rock met elkaar verbinden.  Daarom zijn we er van overtuigd dat zowel de globale indie fan, als de mensen die van Ambient houden hier hun ding zullen in vinden.Het album Caves is een haast magische  belevenis die we daarom aanraden om niet links te laten liggen en de nodige kansen te geven, u zal niet ontgoocheld zijn.

01. Ask Anything
02. Stop Thinking
03. Granville