The Dandelion War - We Were always Loyal to Lost Causes

Erik Vandamme    26 januari 2013

De definitie van Ambient is naar onze mening: het overbrengen van emoties, door het gebruik van allerlei instrumenten met die ene bedoeling, het diepste van je ziel raken. Dit meestal in een intieme en verstilde sfeer. Daardoor zal het voor sommige toehoorder eerder saai over komen, maar voor wie leert te luisteren met zijn hart is het een belevenis om nooit te vergeten. Met dit in gedachten gaven we een kans aan We Were always Loyal to Lost Causes van The Dandelion War.

We herkennen in de sound alvast tot de verbeelding sprekende instrumenten als maracas, synth strings, xylofoon, viool en piano. Alle ingrediënten lijken dus aanwezig voor een trip doorheen een droomwereld die ons niet onberoerd zal laten. De vocale inbreng, ook al is ze niet overdonderd, doet ons zelfs een beetje denken aan Sigur Ros. Een band waar je hen in bepaalde mate kan mee vergelijken naar onze mening. Diezelfde sfeer als Sigur Ros weten ook The Dandelion War te creëren met dit album.

De opbouw gaat ook naar post-rock op, maar is niet luid of krachtig naar het einde toe zoals we bij dit genre gewoon zijn. De sfeer blijft telkens heel stil, rustig en heeft een kalmerende uitwerking. Hoewel naar mate de CD vordert de aandacht lichtjes verslapt geven we toe dat deze schijf aan de verwachtingen voldoet. De dynamische klanken worden heel goed gecombineerd met de sterke, soms klagerig mooie zangpartijen en dit op het hele album.

Een voorbeeld wat de vocale aankleding betreft krijgen we bij A Different Heav'n waar de stem een beetje doet denken aan gregoriaanse gezangen in menig kerken. Het aanzwengelen van de instrumenten wordt versterkt door een heel gezapig klinkend drumpartij. Overdreven hard klinken doet het echter nooit, we blijven in een intieme en intense sfeer zitten die vooral op het gemoed werkt. Een mooi voorbeeld van hoe deze plaat in elkaar zit.

De meeste nummers klokken af tussen vijf en zeven minuten. Dat is niet overdreven lang, maar ook niet te kort. Net daardoor blijf je alsnog geboeid luisteren en genieten, en ook al ligt de aankleding een beetje op dezelfde lijn gedurende al de songs. Het stoort niet echt. Net omdat The Dandelion War voldoende gevoel leggen in deze We were Always Loyal to Lost Causes om je aandacht te houden. Net daarom vinden we de plaat een sterke aanrader voor wie, zoals we dit eerder aangaven, luisterd met zijn/haar hart.

1. Strange Ghosts
2. Drifters
3. 1848