Accents – Growth & Squalor

Erik Vandamme    29 januari 2013

Accents breng ons Indie/ Folk met vooral een positieve noot. De opbouw heeft iets vreugdevol en doet denken aan zomerse taferelen in weidse landschappen vol fleurige bloemperken zonder te melig over te komen. Met dit debuut Growth & Squalor laat Accents ons een andere kant zien van de sombere wereld waarin we leven. In deze moeilijke tijden kunnen we dat wel gebruiken niet? De rode draad doorheen dit album is ons een glimlach op het gezicht toveren, niet opgeven want achter die wolken schijnt altijd de zon. Zie je het even niet zitten? Leg dan deze plaat op.

Een positief gevoel dus, dit merk je  niet alleen in de muziek maar ook in de teksten van Accents. Onstuimige drums en fragiele harmonieën komen op ons af. Breng daarbij de warme stem en vocalen en we zijn vertrokken voor een reis naar warme oorden die je prompt doen verlangen naar de lente of zomer. Het album roept niet alleen op om het leven te omarmen maar ook actie te voeren en iets te doen als het moeilijk gaat, kortom terug te vechten en niet op te geven.

Het thema van Growth & Squalor is dus duidelijk : wij kunnen het verschil maken, kom uit je luie zetel of het zwarte gat waar je in leeft en doe er iets tegen zo gaat het ongeveer in de teksten, we geven een voorbeeld.“Heaven's around in a most unlikely place / If we run, we might miss it / So put on your shoes with the laces extra tight / Because we've got a world left to cover,” “Don't wait 'til tomorrow, let's turn this sorrow into steam / Because this time that we've borrowed, it amounts to more than what we need.” Deze tekst komt uit de laatste song op het album Sorrow en vat zo een beetje samen wat ze  willen bereiken, ons aanzetten tot actie! Voor een debuut album is dit waarlijk een veelbelovend pareltje geworden dat het beste doet verhopen voor de toekomst.

Track List

1. Divide
2. Way Out