In This Moment - Blood

Erik Vandamme    17 september 2012

In This Moment Blood ontstond in 2005. Met hun album Beautifull Tragedy stonden ze oa in 2007 op Ozzfest.  Met hun derde album A Star-crossed Wasteland in 2010 kwam de band niet alleen terecht in de USA Bilboard Charts, ze mochten ook optreden in Europa en dat oa op Graspop metal meeting en Rock Am Ring.  In this Moment Blood lijkt goed op weg ook hier hoge ogen te gooien. Tijd om ook het nieuwste album Blood eens een kans te geven. En we moeten zeggen, het smaakte enorm!

De grote draagkracht van In This Moment ligt bij de krijsende stem van Zangeres Maria Brink die met haar diep gaande growls de haren op je armen doet recht staan. De muzikale omlijsting is heel gevarieerd, een rustmoment wordt je echter amper gegund. Puur Metal kan je Blood niet noemen, daarvoor zitten er ook veel Industrial of Gothic invloeden in. Dat Gothic gevoel hebben we dus vooral te danken aan Maria.

De metalcore invloeden van voorheen zijn ook nog terug te vinden, maar je hoort een zekere evolutie naar iets anders. De fans van het eerste uur zullen hierdoor misschien wat ontgoocheld zijn. Maar wij houden van bands die durven experimenteren en dat is nu net wat If This Moment hier doet, andere wegen, soms wel heel rare, durven inslaan. Er komt zelfs een vleugje electronica aan te pas op You'r gonna listen.

The Blood Legion is een rustpunt, een ware ballad die ook een beetje het gothic gevoel weer geeft. Een waar kippenvel moment zelfs tussen dat geweld dat we eerder over ons heen kregen. Alsof de sneltrein die over ons heen raast even de adem in houd. De stem van Maria komt hier ook heel goed tot zijn recht.

Dat de rode draad doorheen het album de vocale inbreng is hadden we reeds gezegd, maar het is vooral het varieeren in de muzikale aankleding ervan die er voor zorgt dat je je geen moment verveelt. Blood zal de fans van het puur Metalcore genre beetje raar doen opkijken, en niet iedereen zal zich kunnen vinden in die voortdurende soms overdreven adrialinestoten die we krijgen, maar wat ons betreft leveren hier een werkje af dat bol staat van een bonte variatie van verschillende stijlen, ipv steeds hetzelfde te doen durven ze grenzen verleggen, en daarom alleen al is deze nieuwste schijf van In This Moment een sterke  aanrader.

Tracklist

01. Rise With Me
02. Blood