Eels - Wonderful, Glorious

Erik Vandamme    1 februari 2013

Er was een tijd dat het geluid van Eels bol stond van depressies, levensmoeheid. Alles wat verkeerd kan gaan in het leven werd in hun sound geรซtaleerd. Dat was in grote mate de verdienste van E, lees er zijn autobiografie maar op na,'Things the Grandchildren Should Know'. Die tijden lijken nu ver achter ons, dat blijkt ook op de tiende plaat van Eels "Wonderful, Glorious" . Het album moet vooral om die reden, een jubileum weet je wel, een groot feest worden.

Dit wil echter niet zeggen dat Eels je niet meer emotioneel diep raakt. Dat doen ze nog steeds, en dat is dan weer niet alleen de verdienste van E. De tempo wisselingen en meeslepende gitaar zorgen daar ook voor. Het album is geen totale verassing geworden, de sfeer van vorige albums is ook hier overvloedig aanwezig. Alleen gaat het er nu meer vreugdevol aan toe dan in de beginjaren.

Stuk voor stuk gezapige songs krijgen we voorgeschoteld die schipperen tussen up-tempo en een gevoelig snaar raken. De rode draad doorheen het album is dat ons inzien Eels het songschrijven nog steeds niet verleerd is. Dat ze teruggrijpen naar de sound van andere albums en zichzelf feitelijk wat herhalen nemen we Eels niet kwalijk. We hoeven geen experimentele plaat die een andere kant van hen laat zien, laat Eels gewoon zichzelf zijn. Aangrijpend mooi gebrachte songs , daar zijn ze het beste in en dat demonstreren ze hier nog maar eens met Wonderful, Glorious ..

Er zit genoeg variatie in om je geen moment te vervelen. De vele aspecten van de band worden tentoon gespreid. De weemoedige iets wat zalvend en de dreigende, maar ook de vrolijke zijde van de band komt ruimschoots aan bod. We hebben geen voorkeur voor het ene of het ander, maar het heel pakkend The Turnaround waar E zijn ziel geheel bloot legt is een waar hoogtepunt te noemen. Dit zonder afbreuk te doen aan de rest van het album.

Conclusie : Wonderful, Glorious is een bevestiging van wat we al jaren weten, en voelen. Geen verassende wendingen, maar gewoon alle aspecten van Eels in een feestelijke plaat samengebracht, daarom is het ook een die ons volledig kan overtuigen. Extra interessant is dat er op de Deluxe versie naast enkele bonus track ook enige live registraties te horen zijn.

Eels treed op 10 en 11 April aan in Koninklijk Circus te Brussel en ook dit is een sterke aanrader.

tracklist :

1 Bombs Away