Hopewell - Another Music

17 september 2012

Hopewell is actief sinds het midden van de jaren ’90 en door die lange activiteit hebben ze al heel wat genres doorlopen. Hun eerste album was vooral psychedelisch gericht die me deed denken aan Spiritualized. Met hun nieuwste album ‘Another Music’ slaan ze een heel andere richting in. Deze EP bevat 5 rythmische grappige opnames die totaal niet strijken met hun eerste opnames maar wat maakt dat nu uit?

Informatiemoment tussenin: Mark Gardener was in de jaren tachtig & negentig zanger van Ride, trendsetter in de indie scene. Toen Hopewell een zanger zochten hadden ze David Baker in gedachten die later echter cancelde. Dan hebben ze ‘maar’ Mark Gardener genomen. Een goeie keuze bleek later

De EP opent met de Eno cover ‘Needle In The Camel’s Eye’ de welke nogal goed gelijkt aan het originele. Je kan het aanzien als een soort eerbetoon aan de band. Zowel het tempo, gitaar en drum zitten uitermate goed. Echter is Gardener wat van zijn stem verloren als je het vergelijkt met vroeger (Ride periode). Niet veel maar je merkt toch een duidelijk verschil.

Typische indie rock komt dan naar boven in tracks als  ‘The King & The Canary’ en ‘This Is This’. Opvallend onopvallend zeg ik daartegen. Voor wie graag een Oostere sfeer over zich voelt neerdalen luistert best even naar ‘Over The Mountain’. ‘The Six Knowalbles’ oftewel het allerlaatste nummer op de EP (mcd) brengt ons een combinatie van de vreemdste geluiden, ook wel een niet definieerbaar genre genoemd. Even voel je je op een kameleon terwijl je 2 seconden later een autoalarm hoort afgaan. Alsof dat nog niet genoeg is nemen ze je mee naar de zoo van Antwerpen om je even helemaal thuis te voelen in het oerwoud.

Kortom: een welgeslaagd album waarbij ze hun hele hebben en houwen hebben geplaatst in de afsluitende track. Aanrader voor liefhebbers.

Contact