Buffoon - Chromoscope

Erik Vandamme    24 maart 2013

Buffoon is het project van Peter Vleugels die met Chromoscope een niets minder dan wel heel raar en eigenzinnig plaatje op ons loslaat. Met een simpele Kant A en Kant B als songtitels krijgen we een album dat vooral mag gezien worden als een samenraapsel van instrumentale en soms vocale experimentjes. Het klinkt eigenlijk eerder als een veredelde demo.

Psychedelica vermengen met links en rechts wat elektronica, met soms een heel tot de verbeelding sprekend stemgeluid is zowat de rode draad doorheen Chromoscope. Elk van de twee nummers duren circa 20 minuten, jawel u leest het goed. Op deze tijd wordt er dus vooral duchtig dingen uitgeprobeerd. Muziekjes vermengen met vreemde stemmetjes, of hier en daar geluiden die je niet echt kan thuis brengen. Het zorgt voor een zekere chaos die we ook terugvinden bij sommige nois-rock of drone bands en artiesten. Niet dat deze Chromoscope echt die richting of zo uitgaat, maar we denken dat fans van deze soort muziek zich hier wel zullen kunnen in vinden.

Op zich hebben we hier uiteraard geen probleem mee, maar door het lang uitgesponnen zijn van elk van die twee songs verslapt de aandacht net iets te vaak. Beter had Vleugels er een volledig album van gemaakt, zodat we een rustpunt konden vinden tussen die muur van geluiden die nu op ons afkomt. Door echter alles in twee lange songs te verzamelen schiet hij een beetje aan de bedoeling van dit concept voorbij. Uiteraard wordt hier het bewijs geleverd dat men met een begenadigd artiest te maken heeft die muziek tot ware kunst verheft. Maar de globale luisteraar, of het grote publiek, wordt een beetje teveel geconfronteerd met moeilijke kronkelingen waardoor we vrezen dat ze wel eens zouden durven afhaken. Hoewel er binnen de lijntjes voldoende tempowisselingen zijn, is het niet voor iedereen een gemakkelijke opgave om hier telkens twintig minuten lang geboeid te blijven naar luisteren.

Conclusie: Op zich is het een slim bedacht concept waar Buffoon ons laat zien tot wat ze in staat zijn, dus die kennismaking is zeker een pluspunt. Om die reden zien we vooral uit naar de verdere uitwerking van dit concept, want nu geraken we de draad toch te vaak een beetje kwijt. We houden het bij uiterst interessant kennismaking waar een begenadigd artiest zichzelf toont aan de grote wereld.

U kunt het album integraal beluisteren via soundcloud