Kokomo - Kokomo

Erik Vandamme    27 maart 2013

De Duitse Kokomo bouwen al sinds 2008 naarstig aan de weg en brachten reeds een paar typische post-rock pareltjes uit. Ze bespeelden bovendien enkele schitterende concerten weg op o.a. op Dunk!festival, waar ze ook dit jaar komen aantreden. Op vrijdag 29 maart komt Kokomo hun nieuwste album voorstellen. Dit werd trouwens uitgebracht via Dunk!records. Kokomo is de titel van deze nieuwste schijf.

Aan het gekende geluid wordt niet echt veel toegevoegd, of veranderd. Eerlijk gezegd verwachten we dit ook niet. De passie die ze ook hebben gestoken in hun vorige platen als If Wolves vinden we ook hier terug. Kokomo bevestigt wat we al een tijdje wisten, dat ze terecht een vaste stek hebben bemachtigd in het genre. De waardering die ze al kregen is dubbel en dik verdient.

Ook deze Kokomo is een pareltje van puur instrumentaal genot. De typische opbouw die we in deze muziekstijl zoveel tegenkomen is ook hier voldoende aanwezig. Het creëren van een intense sfeer waar ze ons in het verleden al mee verblijden komt nu terug bovendrijven.
Hoewel de gitaarpartijen, zoals bij de meeste post-rock albums, het meest overheersen was het vooral het drumwerk dat ons bij Kokomo in het verleden nog het meest kon bekoren. De krachtige beats geven een extra waarde aan band en hun sound. Ook dit komt overvloedig terug op deze nieuwste schijf.

De zes nummers ademen alleen zowat diezelfde sfeer uit en de aandacht gaat dus wel veel naar de gitaarrifs. Maar zoals we al aangaven, zijn het de drumpartijen die mogen gezien worden als een kers op de taart. Dit zorgt er voor dat Kokomo nog origineel voor de dag komt en niet klinkt als een zoveelste post-rock bandje in een lange rij. Kortom, en dat is misschien wel het belangrijkste, Kokomo is wederom gewoon zichzelf gebleven en eerlijk gezegd meer moest dit echt niet zijn. Klasse plaat van een van de betere post-rock bands die we al hebben mogen aanhoren , wees er vroeg bij op vrijdag in Bevergemse Vijvers voor Dunk!festival, het loont de moeite!

01. Kaputt Finker

02. They seem to be dead set

03. Tauben im Gras