Deep Purple - Now What??

Erik Vandamme    26 mei 2013

Circa acht jaar hebben de fans moeten wachten op een nieuwe plaat van Deep Purple. Intussen is hun vaste keyboard speler John Lord overleden, een onvervangbare schakel in de band toch. Deze plaat Now What?? werd dan ook uitgebracht als eerbetoon aan deze klasse artiest. Het zal u niet verwonderen dat de synthesizer op dit nieuwe album een grote rol krijgt toebedeeld?

Het eerste wat opvalt, is de instrumentale aanpak. Deze primeert duidelijk boven de vocalen. Mede misschien omdat Ian Gillan niet meer de stem heeft die hij ooit had? In alle geval wordt hij over het algemeen op dit album gespaard, de hoge uithalen hoeven niet meer, dus kunnen de sterke aspecten van zijn stemgebruik meer tentoon worden gespreid. Maar de rode draad is dus het keyboard en gitaar van Morse.

We hadden het al over de opvolger van John Lord. Nu, Don Airey doet het gewoon schitterend, wij zijn er zeker van dat John vanuit zijn graf met een brede glimlach mee luistert naar wat deze jongen doet met de toetsen. Een mooi voorbeeld is het prachtige Uncommon Man , dat een waar kippenvelmoment mag genoemd worden. Schitterend gewoon en een waardig eerbetoon aan The Master Himself.

De gitaar solo's dan zijn het tweede pluspunt aan Now What?? , Steve Morse zal wellicht nooit Ritchie Blackmore kunnen doen vergeten, maar als gitarist en drijfveer speelt hij zijn rol zoals het hoort, de solo's klinken misschien wat overdreven tussen de toch wel meer gepolijste sound die we krijgen bij Deep Purple anno 2013, maar bewijzen dat voor Deep Purple op zich nog steed een toekomst is weggelegd. We mogen de fans geruststellen, hun favoriete band is nog verre van dood en begraven.

Vergeet echter de klassiekers als Machine Head , Deep Purple..In Rock of songs als Higway Star, smoke on the water of Fireball , dat niveau zullen ze wellicht nooit meer bereiken. Maar met deze Now What?? wordt een meer dan degelijk plaatje afgeleverd die niet misstaat tussen de globale nieuwe heavy metal die we over ons heen krijgen de laatste tijd. Onze conclusie is dan ook eenvoudig: Deep Purple is still very alive and kicking, maar dan in een andere context dan voorheen.

Deep Purple komt naar Lokerse Feesten op dinsdag 6 augustus , meer informatie hierover en over de rest van de affiche vindt u : http://www.lokersefeesten.be

Tracklist

1. A Simple Song