Arkona’s - Decade of Glory

Arvid De Coster    28 mei 2013

Dat Scandinavië al enige tijd geleden het monopolie op goede folk metal verloor is een geweten feit, maar dat hun Russische Oosterburen dit genre meesteren, is echter veel onbekender. Af en toe waait eens een muziekgroep uit het land van de wolf over die het internationale muziektoneel haalt. Arkona is een voorbeeld van zo’n groep.

Met ‘Decade of Glory’ brengt het in 2002 opgerichte vijftal haar tweede live album uit, en dat brengt onmiddellijk een kleine aarzeling teweeg. Maar al te vaak zien we namelijk dat een live-cd een soort best-of compilatie van lagere kwaliteit is, te meer in het folk genre, waar scherpere instrumenten zoals fluiten en doedelzakken vaak de bovenhand nemen. Bij Arkona lijkt het evenwicht echter goed bewaard te zijn gebleven. De loeiende gitaarriffs en strakke drums worden perfect aangevuld door de blazers, en het geheel wordt overgoten met een saus van diepe grunts en het engelengezang van leadzangeres Maria "Scream" Arichipova. Dat alle teksten in het Russisch gescandeerd worden is ook een leuke extra, want daar het tekstuele argument achterwege wordt gelaten kan men met volle teugen van het muzikale genieten.

Naast de, jawel, eenendertig nummers op dit album wordt ook ruimte gelaten voor enkele intermezzo’s, waar de echte folkliefhebber naar harte lusten kan wegdromen bij epische solomomenten van iets meer ongebruikelijke instrumenten, zoals de typisch Russische balalaika. Dat ook het publiek in de zaal daar wild van werd is duidelijk te horen, echter zonder dat het vervelend wordt voor de luisteraar.

We kunnen dus besluiten dat, ook al gaat het om een live-album, deze ‘Decade of Glory’ niet mag ontbreken in de collectie van iedereen die geniet van echte folk zoals die hoort te zijn. Vrolijke tonen die je meenemen op een reis door besneeuwde vlaktes en winterse wouden. Kortom, muziek die leeft en doet leven.

Az’
Arkaim
Ot Serdca k Nebu