Labirinto / Thisquietearmy - Split

Erik Vandamme    15 juni 2013

Labirinto , een instrumentale en experimentele post-rock band uit Brazilië , eind april nog te zien op Dunk!festival, en thisquietarmy, ambient / experimental / shoegaze / postrock / drone one-man-band uit Canada brengen een CD op de markt via Consouling Sounds en op LP via Dissenso Records and Pirate Ship Records met als album titel Split.

We stellen ze beide even in het kort voor:

Thisquietarmy is het geesteskind van de uit Canada afkomstige Eric Quach. Al sinds 2005 brengt hij een mengeling van gitaargebaseerde drone muziek, met elementen van industrial, shoegaze, krautrock, post-rock, black en doom metal. Deze experimentele vermenging zorgt voor een vrij donker sfeertje, hij bracht ondertussen al een paar albums op de markt die alvast de moeite zijn om uit te checken.

Labirinto is geen onbekende meer voor ons sinds ze eerder dit jaar kwamen optreden op Dunk!festival, waar ze een heel intense indruk gaven. Het combineren van Ambient en post-rock is de rode draad doorheen hun sound. Opgericht door een groep vrienden in 2003 probeerden ze hun verschillende muzikale en persoonlijke invloeden te materialiseren door instrumentale compositie. Meer informatie : http://labirinto.mus.br/site/

Beide artiesten/bands maken dus muziek die vooral de ziel raakt, daarom is deze samenwerking ook een belevenis voor de globale postrock en ambient fans onder ons. Want vooral deze beide genres komen het meest boven.

Ondanks de lengte van de nummers verveelt het geen moment. Veel verschil zit er niet tussen beide artiesten maar daar waar bij Labirinto meer gitaarwerk te pas komt, brengt thisquietearmy ons in opperste vervoering dankzij een wijd pallet van soundscape geluiden. Toch zijn er ondanks alles dus wel degelijk veel gelijkenissen tussen beide. We worden ondergedompeld in een magische wereld die ons tot een volstrekt rustpunt brengt, bij Thisquitearmy krijgt dat zelfs een vrij donker kantje. Ben je op zoek naar een magie tussen ambient en post rock dan is deze Split van

Split van Labirinto / thisquietarmy is een absolute aanrader. Het resultaat is een trip doorheen onze ziel, een wondere wereld gaat voor ons open. We hebben geen voorkeur voor de een of de andere, beide bands slagen zonder probleem in hun opzet. Ons een magisch en onvergetelijk moment aanbieden waardoor we even op adem kunnen komen en de problemen en donkere tijden opzij zetten. Ondanks dat de muziek soms naar de donkere doom kant opgaat, klinkt het echter verre van depressief of zo, integendeel. Split is dus zeker een must-have plaatje geworden, wij waren alvast geheel overtuigd, nu u nog!

Tahrir (Labirinto)

Diluvium (Labirinto)

11 Palmos (labirinto)