Vermilion - Vermilion

Erik Vandamme    15 juni 2013

De uit Gent afkomstige Progressieve metal (progmetal) band Vermilion brengt in eigen beheer een album uit bestaande uit instrumentale songs. Naast het vernoemde progmetal menen we toch ook invloeden te herkennen van Ambient en zelfs Jazz. Een gevarieerd spectrum van verschillende muziekstijlen die ons opvallen bij het beluisteren van Vermilion. Elk van de vijf songs tellende EP zijn voornamelijk gebouwd rond gitaarriffs, maar het is toch vooral de percussie die het meest in het oog springt. Er zitten trouwens genoeg tempowisselingen en variatie in de sound waardoor het gemis van enig zang niet echt in hun nadeel speelt.

We worden vanaf de eerste track Fractals in een stevige houdgreep genomen, maar het is niet zo dat het er telkens stevig en hard aan toe gaat. Er zijn ook wat rustmomenten zoals die mooie gitaarsolo bij de song Normadic, om maar een voorbeeld te geven,waar blijkt hoezeer alle aspecten van de verschillende instrumenten ten volle worden gebruikt. Het is net dat experimenteren en niet op dezelfde lijn blijven zitten dat er voor zorgt dat je met gemak de volledige EP beluistert zonder je een minuut te vervelen. Elk van de nummers hebben een gemiddelde duur van zes tot acht minuten. Om dan de aandacht van de luisteraar te blijven aanhouden moet je wel uit heel goed hout gesneden zijn.

Dit is bij Vermilion blijkbaar geen enkel probleem. Elk van de artiesten bespelen hun instrument met volle overgave en zoals we aangaven, alle aspecten ervan worden volledig gebruikt. Daardoor krijgen we een nagenoeg perfecte compositie te verwerken. Je moet het maar doen, met puur instrumentale inbreng een sfeer creΓ«ren die je niet onberoerd laat. Zonder verpinken kunnen we deze EP in een ruk beluisteren, en zelfs na vijf luisterbeurten zijn we het nog verre van beu gehoord, integendeel.

Van zwevende zachte drones en drums gaan ze met gemak over naar de door merg en been snijdende gitaren, om ons dan weer een rustpunt te gunnen. Echter met gemak weer overgaande naar een mokerslag in het gezicht. Om maar te zeggen, elk van de vijf nummers bevat zoals we al aangaven genoeg variatie om de liefhebbers van alle instrumentale muziekstijlen in de ruime zin van het woord te overdonderen, wij waren alvast ten enorm onder de indruk.

We hebben trouwens geen uitgesproken favoriete song, elk van hen staat als een huis op zijn eigen manier en dat is de extra sterkte van deze EP Vermilion dat elke song een basis kan zijn voor een perfect full album. Genoeg inspiratie valt er hier te vinden. Voor een eerste kennismaking was dit meer dan aangenaam, het smaakt zelfs naar meer, missie geslaagd!

Fractals

Nomadic

Lunatic Fringe