El Camino - Gold Of The Great Deceiver

Erik Vandamme    24 juni 2013

Het Zweedse el Camino ontstond in de winter van 2002/03. Hun muzikale stijl ligt in het verlengde van Doom Metal met occulte en historische elementen. Dit leidde tot verschillende optredens op festivals en clubs. Pas in 2011 brachten ze hun debuut album Satanik Magiik uit. Ze brengen nu hun nieuwste album op de markt, Gold of the Great Deceiver, uitgebracht op het label Night Tripper Records.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat ik vrij sceptisch tegenover dit soort bands sta, doorgaans krijgen we een afkooksel van het genre te verwerken dat we snel aan ons laten voorbij gaan. We moeten echter toegeven, vanaf die eerste song Gold Of The Great Deceiver moeten we deze stelling ontkrachten, El Camino brengt hier een pareltje van een Doom Metal album uit dat teruggrijpt naar de originele sound en ons versteld doet staan.

In eerste instantie is er de slome en trage instrumentale aankleding, zo eigen aan het genre, die je koude rillingen bezorgen. Dit gevoel wordt echter nog sterker als zanger Daniel zijn keel open zet. Met een stem die ons huiveringen bezorgen tot op de bot lijkt het of Satan spoedig zal herrijzen. De aankleding van dit album is zo verzengend en intens dat het je onmogelijk onberoerd kan laten. De gitaarriffs zorgen ervoor dat die donkere sfeer zo mogelijk nog wordt versterkt. El Camino toont ons fijntjes hoe Doom Metal zou moeten klinken, diepgaand, als een vampier uit op je bloed die zijn prooi langzaam besluipt om dan zonder om te kijken toe te slaan. Zo voelt deze Gold of The Great Deceiver nog het meest aan.

Een uitgesproken favoriete track hebben we niet echt, de opbouw is bij elk van de acht songs vrijwel in diezelfde lijn. Maar dit is echter geen kritiek, in tegenstelling tot bij andere platen stoort dat niet. Net door de aangrijpende opbouw worden we meegedreven in het diepste en donkerste van onze ziel. Met een gemiddelde tijdsduur van circa zes minuten zou je denken dat de aandacht gaat verslappen, dit is echter niet het geval. Met een indrukwekkende combinatie van sterke en diepe vocalen en koude rillingen bezorgende riffs zorgen El Camino er voor dat we ons geen moment vervelen.

Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de liefhebbers van pure doom metal en aanverwante van dit album zullen smullen, een dikke aanrader voor wie houdt van donkere en duistere verhalen voor het slapen gaan.

1. Gold Of The Great Deceiver
2. This Land Of Mine
3. Black Witch Love