Psy'Aviah - Future Past EP

Erik Vandamme    11 juli 2013

In het EBM genre is Psy'Aviah al sinds circa 2004 stevig aan de weg aan het timmeren. De spil van Psy'aviah bestaat uit Ben Van de Cruys , Yves Schelpe en Emélie Nicolaï, ze brachten onder het label Alfa Matrix al enkele albums uit. Het unieke aan deze band is dat ze zich niet vastpinnen op één genre maar durven experimenteren, de rode draad is wel telkens donkere elektronische muziek gecombineerd met de verzengde stem van Emélie. Uitgaande vanuit die basis komen ze nu wederom met een nieuwe EP op de markt Future Past.

Dit album bouwt verder  op het geluid van het vorige album Introspectie /Extrospection. Maar zoals we reeds aangaven is er ook oog voor andere elektronische genres gaande van Dubstep over Ambient-dubstep naar pure electro pop. Deze EP is dus een nieuwe stap in de carrière van Psy'Aviah die vooral willen aantonen dat hun inspiratie zeker nog niet op is. Luister maar eens naar Circles waar de invloeden van dubstep en Ambient duidelijk hoorbaar zijn.

Wat wel hetzelfde is gebleven is de stem van Emilie die als een rode draad doorheen het geheel verweven blijft liggen. Instrumentaal zie je hen een andere koers uitvaren en durven ze risico's te nemen, wat voor ons een pluspunt kan genoemd worden. Met respect voor hun roots, en grote liefde voor EBM en donkere elektro leveren Psy'Aviah wederom een meesterwerk af en slaan ze een nieuwe bladzijde om in hun reeds rijk gevulde carrière. Tenslotte zijn ze toch al sinds 2004 naarstig aan het werk en gelukkig is het einde nog steeds niet in zicht. Een band die na circa tien jaar nog steeds blijft evolueren en zichzelf opnieuw uitvinden verdiend om deze reden meer dan lof.

Trouwens is er wederom plaats voor een paar heel interessante samenwerkingen op deze EP. Deze keer met Kyoko Baertsoen (voormalige Hooverphonic en medeoprichter van Lunascape). Zij leent haar stem voor Our Comon Futur en geeft zo een extra emotionele touch aan dit nummer.

Conclusie : Na al die jaren levert  Psy'Aviah wederom een huzarenstukje af en evolueren ze in hun geluid. Ze zijn ook niet vies om begane wegen te verlaten en te experimenteren met andere elektronische geluiden, wat een dikke pluim extra op hun hoed verdiend. Terplaatse blijven trappelen is er dus na al die jaren nog steeds niet bij. Daarom alleen al kunnen we iedereen die houdt van Elektronische muziek , in de brede zin  van het woord,  deze EP Future Past ten zeerste aanraden.

Tracklist

01. Circles 02. Paused 03. Letting Go 04. Look Beyond 05. Our Common Future (ft. Kyoko Baertsoen) 06. Letting Go (Atrox Bass remix) 07. Our Common Future (ft. Kyoko Baertsoen) (Dizkodude remix) 08. Paused (Cyance remix) 09. Letting Go (Frenchfire remix) 10. Letting Go (Triptone remix) 11. Paused (Rootkit remix) 12. Look Beyond (Dimension Flux remix) 13. Letting Go (Amarta Project remix) 14. Circles (Stripped edit).