Antwerp Metal Fest - vrijdag 12 juli (Bouckenborgh Park, Merksem)

Erik Vandamme    14 juli 2013

Er werd al maanden reclame van gemaakt en ook wij van snoozecontrol.be hebben er de nodige aandacht aan geschonken. De aankondiging van Antwerp Metal Fest was op zijn minst ambitieus te noemen. Het geheel ging door op de uiterst gezellige locatie Bouckenborgh Park te Merksem. Twee dagen lang metal en aanverwante genres, leuk en gemoedelijk sfeertje en het bier dat overvloedig vloeit. De eerste indruk is belangrijk, en wij waren aangenaam verrast door de unieke aanpak en gemoedelijke sfeer van samenhorigheid die er heerste. Het leek eerder een zwaar metalfeestje tussen vrienden die elkaar al jaren kennen, als onbekenden je aanspreken en een drink aanbieden zegt dit genoeg dachten we zo. De aanpak verdiend alvast een pluim, de opkomst was op deze vrijdagavond dan ook schitterend te noemen. U leest het al, de ingrediënten voor een geslaagde avond waren aanwezig op deze warme vrijdagavond.

Wij waren net op tijd om In-Quest, omschreven als Technical Dead Metal, aan hun set te zien beginnen. Deze Belgen hebben reeds hun sporen verdiend in het metalwereldje en zetten ook hier een stevige set neer. De sfeer zat er vanaf de eerste noten geheel in. Hoewel ik persoonlijk bands in dit genre beter vind overkomen in het donker, de typische sfeer zo eigen eraan was voldoende aanwezig om je rillingen te bezorgen en aan te zetten tot een stevig potje headbangen. Strakke gitaar riffs en een stem als een donderslag, meer moeten we niet hebben om ons goed wakker te schudden. De aanzet van een meer dan geslaagde avond was bij dezen ingezet.

Naast de mainstage was er ook een indoor podium. Je kon het op dat moment vergelijken met een pub waar een groepje optreedt en de deuren open staan. Ook dit was op zich niet slecht gevonden, want met een frisse pint in de hand was het genieten van de fijne muziek van Twitching Tongues. Aangezien wij dus buiten stonden konden we jammer genoeg niet alles heel goed zien, maar niettemin zagen we toch een strak concert en stevige aanpak die ons deed verlangen naar meer, bandje om dus nog eens uit te checken in de toekomst dachten we zo.

Moeten wij Belgian Asociality nog voorstellen? Waar zij voor staan, Awel da is simpel, een feesteken bouwen, bier zuipen en u ne keer goed loaten goan. Een korte, bondige omschrijving van deze band. Op het podium moet je dus ook geen technische hoogstandjes verwachten of een mooie show, nee gewoon recht naar de raap rock/punk met kort en bondig gebrachte nummers liefst in het dialect. Wie kent niet Boerderie, Jupiler Reaggea of Alles moet kapot om maar drie voorbeelden te geven. Korte nummers die je gewoon aanzetten tot een stevige mosh of circlepit liefst met een pint bier in de hand, dat trouwens door de bandleden aan de fans voor het podium werden rond gedeeld. Bedankt daarvoor! Onze excuses voor deze platte review, maar we wilden jullie gewoon laten weten welke sfeer er hier heerste. Eentje van, het kan ons allemaal niet schelen, feesten moeten we doen! En het moet niet altijd ernstig zijn, daarvoor hebben we de realiteit al moet een mens zich eens gewoon als een beest kunnen uitleven, gelukkig hebben we daarvoor onze eigen Belgian Asociality ! Bedankt heren, we kunnen er weer eens tegen voor een tijdje!

Death Before Dishonor situeren zich eerder in het genre van Hardcore Punk en aanverwante. De Amerikanen slaagden erin het feestje van hun voorgangers verder te zetten, al werd de mosh toch een klein beetje grimmiger met momenten hadden we de indruk. Gelukkig liep het niet uit de hand en kwam het gemoedelijk samen feestje vieren sfeer snel terug. Vanaf de eerste noten was het vrij duidelijk dat Death Before Dishonor totaal niet moest onderdoen voor andere bands/artiesten in het genre, wel integendeel.

Afsluiter van deze avond Diablo Blvd. hadden na deze stormram van hun voorgangers een moeilijke taak te vervullen. Echter hebben ze een zekere Alex Agnew in hun midden die perfect weet hoe een publiek te bespelen en uit zijn hand te laten eten. Het kwam wat traag op gang hadden we de indruk, de fans waren wat murw geslagen door wat vooraf was gegaan? Maar gaandeweg slaagde Diablo Blvd. er toch weer in een metalsfeertje te creëren met de daarbij horende ingrediënten, in tegenstelling tot op maanrock vorig jaar was een mosh en circle pit deze keer wel toegelaten, al duurde het wel even eer het publiek daar echt op inging. Jammer genoeg toen eindelijk de sfeer er echt inzat moest het concert worden stilgelegd, een jongeman voor het podium had blijkbaar iets gekregen (details weten we er niet over) de hulpdiensten moesten ter plaatse komen om hem af te voeren, met ambulance en alles wat daarbij hoort. Helaas kon Diablo naderhand die sfeer niet meer terug creëren, de drive was wat uit het concert, hoezeer Alex ook zijn best deed. Jammer genoeg dus een beetje een anti-climax , maar dit was niet te wijden aan bands of fans die hun best deden deze schitterende avond feestelijk af te sluiten. Wij hopen dat het met de afgevoerde jongeman ondertussen wat beter gaat.

Ondanks dit voorval, mogen we dus spreken van een uiterst geslaagde eerste avond van Antwerp Metal Fest. Ook op zaterdag 13 juli waren er optredens van o.a. Bliksem, Toxic Shock en ultieme afsluiter Napalm Death. We waren daar helaas niet aanwezig maar zijn er zeker het wederom een geslaagd feestje is geworden. Bij deze kunnen we iedereen die houdt van metal/hardcore en aanverwante genres en het bouwen van een stevig maar gemoedelijk feestje met het nodige bier dit festival ten sterkste aanraden. Genoteerd met stip in onze agenda voor 2014!