Powerwolf – Preachers of the Night

Erik Vandamme    1 september 2013

Het Duitse powermetal geweld Powerwolf bracht met Preachers of the Night hun vijfde studioalbum op de markt. Het thema religie is de rode draad doorheen dit album. Met titels als Amen & Attack, In the name of God (Deus Vult), Coleus Sanctus weet je ongeveer welke kant Powerwolf opgaan. Gestoken in een typisch powermetal sfeertje krijg je dan ook een heel aangrijpende plaat over je heen. Echter gaat het niet zozeer over de religieuze betekenis, meer de geschiedkundige. Openingsnummer Amen & Attack gaat bijvoorbeeld over de kruistochten.

Het album krijgt overal heel goede recensies en ook wij waren danig onder de indruk. De sound en aankleding, zo typisch aan het genre, is al door vele bands voorgedaan. Maar Powerwolf slaagt erin de aandacht van begin tot einde aan te houden en het publiek stevig bij het nekvel te grijpen en ook te houden. Vanaf de eerste noten tot de laatste worden we geconfronteerd met een kerkelijk verleden, helaas ook gedrenkt in bloed. In naam van God en het geloof zijn vele slachtoffers gevallen.

Dit wordt op deze cd overvloedig aangeklaagd. De songs liggen allemaal een beetje op diezelfde strakke lijn, maar nooit krijgen we het gevoel dat dit storend zou werken, integendeel zelfs. Het gebruik van koorzang versterkt trouwens nog meer de religieuze invloeden, dit gedrenkt in een typisch powermetal badje bezorgt ons ijzingwekkende rillingen tot op de bot. Alles zit perfect ineen, de kerkklokken, het koor, de verzengde zang en doordringende gitaarriffs tot de door merg en been gaande drumlijnen laten je niet onberoerd achter. In het powermetal wereldje kom je vaak bands tegen die teruggrijpen naar de geschiedenisboeken, maar niet elk van hen slaagt erin je die tijden ook te doen voelen en herbeleven.Net als bijvoorbeeld Grave Digger lukt dat bij Powerwolf dus probleemloos.

Conclusie : Powerwolf levert met Preachers of the Night een ware powermetal klassieker af, die niet enkel de fans van het genre moeten aanspreken. Iedereen die houdt van metal waarin ook een verhaal wordt verteld zal zich kunnen vinden in deze klasse plaat. Luister, geniet en laat je meevaren doorheen de geschiedenisboeken. AMEN!

01 – Amen & Attack
02 – Secrets of the Sacristy
03 – Coleus Sanctus