Anna Calvi - One Breath

Erik Vandamme    15 oktober 2013

We schrijven, oktober 2010. In het voorprogramma van Grinderman speelt een bevallige dame de pannen van het dak, en laat een onvergetelijke indruk na. Die eerste kennismaking met Anna Calvi zindert nog steeds na. Intussen kwam er ook een eveneens gesmaakte Cd uit en een opvallende single Jezebel . We vreesden eerst voor een eenmalige hype, maar al vlug kon ze ons bij volgende concerten in Botanique en AB, deze keer als afsluiter, nog meer bekoren. We zagen dan ook vol verwachting uit naar het nieuwste album One Breath.

De eerste twee nummers liggen nog wat in het verlengde van de vorige plaat, maar vanaf Cry krijgen we ene heel andere Anna Calvi te horen. Uiteraard blijft ze haar roots trouw en gooit haar sterkste wapen, haar unieke stem, voluit in de ring. Maar we krijgen een iets meer donker geluid, we zouden haast zeggen meer dreigend. Uiteraard niet in die zin dat het er hard aan toe gaat, maar een zekere intensiteit die zelfs wat beangstigend overkomt. Voor zij die denken dat dit kritisch is bedoeld, dat is het zeker niet. Met One Breath bewijst Anna Calvi dat ze een blijvertje is in de muziekwereld.
We moeten wel toegeven, bij een eerste luisterbeurt voelden we de klik nog niet. Gemakkelijk in het gehoor liggende deuntjes is niet direct het handelsmerk van Anna Calvi. Maar bij meerdere luisterbeurten kregen we plots een heel ander beeld. One Breath ontneemt je langzaam de adem, hoe meer je er van proeft hoe intenser het aanvoelt. De verstikkend mooie songs laten een blijvende indruk na, dat was bij het eerste album ook zo. Maar nu horen we een evolutie in stem, en muzikale aankleding.
Elke emotie wordt uitvoerig aangesproken. Van intiem, naar diep in je ziel graven, het is er allemaal bij op deze tweede plaat. Het eerste album was al heel intens, One Breath gaat zelfs nog verder dan het debuut. Kortom, de vele aspecten van Anna Calvi haar stem worden nog meer tentoon gespreid op One Breath. We kunnen alleen maar vaststellen dat we te maken hebben met een kandidaat voor CD van het jaar wat ons betreft.

Anna Calvi treedt op 24 maart 2014 aan in AB te Brussel, tickets kosten 20 euro. Tot op heden is het concert nog niet uitverkocht, snel zijn is de boodschap.

Suddenly

Eliza