Pearl Jam - Lightning Bolt

Erik Vandamme    29 oktober 2013

Het nadeel van het maken van een klassieker is dat volgende albums telkens zullen vergeleken worden met die ene topper. Het in 1991 uitgebrachte album Ten van Pearl Jam was een BOM en legde naast de platen van o.a. Nirvana en Soundgarden de basis voor een succesvolle periode in het grunge genre. Door de jaren heen bouwde Pearl Jam trouwens een heel sterke live reputatie op. De volgende albums werden, zoals was te verwachten, vaak steevast vergeleken met die ene debuutplaat. We namen het nieuwste album Lightning Bolt eens stevig onder de loep en kwamen tot de conclusie dat Pearl Jam hier een solide album aflevert, dat misschien niet in de geschiedenisboeken zal terecht komen als ongeΓ«venaard of memorabel maar daarom niet minder sterk.

Als je bij het beluisteren van dit album je kan onthouden van verdere vergelijkingen met die ene plaat, dan stel je vast dat Pearl Jam toch weer een gevarieerde plaat neerpoot. Er zitten voldoende tempowisselingen in dit nieuwe album. Van lekker loos gaande gaan ze zonder moeite naar vlijmscherp uithalen, maar ook een paar heel intieme momenten worden ons deel. Pendulum, waar een twinkelende gitaar de stem van Vedder begeleid, is daar een mooi voorbeeld van. En zowaar één van de hoogtepunten op Lightning Bolt. Nog zo een mooie ballad leveren ze af met Sleeping By Myself, waar naast de stem van Vedder de heel diep snijdende gitaar riffs, die  je koude rillingen bezorgen, opvallende aanwezig zijn. Het zijn dit soort songs waar Pearl Jam nog het best mee scoort tegenwoordig.
Uiteraard is er voldoende plaats voor de rock' getinte songs, maar het zijn deze met een gevoelige snaar die ons het meest kunnen bekoren. Met Lightning Bolt levert Pearl Jam geen nieuwe klassieker af, hoeft ook niet eigenlijk. In de eindejaarslijstjes zullen ze er wellicht hier en daar mee opduiken. Maar voor ons persoonlijk is het vooral een, zoals we al aangaven, solide album geworden van een band die nog steeds blijft timmeren aan hun eigen weg. Het mooie is ook dat ze totaal geen flauw afkooksel van zichzelf lijken te worden, gelukkig maar. Nee, Lightning Bolt klinkt fris, monter en gevarieerd. Elke band die zo een debuutplaat zou maken kreeg wellicht overal schitterende recensies, bij een topper als Pearl Jam wordt helaas nog teveel vergeleken met die ene klassieker uit de jaren 90.
Getaway
Mind Your Manners
My Father's Son