Sounds of sputnik - Sounds of Sputnik

Erik Vandamme    3 november 2013

Sounds of Sputnik is het solo project van Roma Kaltikin. Deze uit Moskou afkomstige artiest werkt ook samen met Ummagma, waaraan we in eerdere artikels aandacht hebben besteed. De songs op dit album zijn volledig instrumentaal gebracht en met die ene bedoeling je in opperste vervoering, of een soort trance te brengen.

In de gejaagdheid van het leven is de mens altijd op zoek naar een moment van volstrekte rust. Dit vindt men doorgaans in de schoonheid van de natuur, maar ook muziek kan je tot een opperste vervoering brengen waardoor de batterijen terug worden opgeladen. Dit is ook het geval bij het beluisteren van Sound of Sputnik. De Psychedelische aanpak, o.a. gebracht door echo's, versterkt dit gevoel nog meer.

In deze Oase van volstrekte rust is geen plaats voor snijdende uithalen, of harde drumpartijen. Toch is het ook niet zo dat het allemaal de gezapige weg opgaat. De bedoeling is wel dat elke emotie in je hart en ziel wordt aangesproken. Dat Roma Kaltikin dit allemaal presenteert geheel op zijn eentje is een extra pluim op zijn hoed.
De ogen sluiten en even de gedachten verzetten, daar kan de muziek van Sounds of Sputnik je zeker mee helpen. We worden overvallen door een gevoel van warmte en geborgenheid bij het beluisteren van deze plaat. Hoewel het ritme soms wel de hoogte ingaat worden dus geen oorverdovende grenzen overschreden. Alles wordt hier in het werk gesteld om bij de luisteraar een soort gelukzaligheid op te wekken waardoor je de realiteit even vergeet. Elk van de instrumentale songs zijn rond diezelfde doelstelling opgebouwd.
Ambiant/space rock met een vleugje psychedelica? Dat is hoe je de muziek nog het best zou kunnen omschrijven. Hoewel een genre kleven op wat we hier te horen krijgen vrij moeilijk is. In elk geval kunnen we liefhebbers van vernoemde muziekstijlen deze Sounds of Sputnik ten zeerste aanraden. Intens mooi puur instrumentaal plaatje heeft Roma hier samengesteld. Wij genoten met volle teugen.
Adaptation
Ambiguous sense of the Future
Astronomical Summer