Within Temptation - The Unforgiving

14 juni 2011

Het nieuwe studioalbum ‘The Unforgiving’ van Within Temptation opent met een 34 seconden lange intro ‘Why Not Me’ die ons onmiddellijk naar veel meer doet verlangen. De gesproken tekst ‘Someone should take a stand against evil. Why should it not be me?’ werd ingesproken door ‘Mother Maiden’, één van de personages in het concept..

Het tweede nummer ‘Shot In The Dark’ is een goede keuze als derde single. Je merkt onmiddellijk dat de band zijn sound wat heeft bijgewerkt. Ze hebben een uniek ritme ontwikkeld dat we nog nooit eerder van hun hebben gehoord. Verder valt het meteen op dat Sharon veel lager zingt dan op voorgaande platen, wat haar stem ook veel sterker maakt. Het catchy refrein blijft zeker hangen: ‘Your soul is on fire, a shot in the dark – where did they aim for when they missed your heart?’

In het derde nummer ‘In The Middle Of The Night’ komen de hevige gitaren helemaal tot hun recht. Het nummer start met hevige riffs terwijl Sharon verschillende keren roept: ‘Ooauhohoho’.  Deze song is absoluut het meest heavy nummer dat ze ooit hebben gemaakt. De metalinvloeden spelen een grote rol in dit nummer. Ik denk dat deze song een grote uitdaging zal worden op de live optredens, vooral voor leadzangers Sharon, omwille van het snelle tempo.. ‘In The Middle Of The Night, I don’t understand, what’s going on…’ Verder is er in het nummer ook plaats voor wat instrumentale gedeeltes. Deze heavy song zal hoogst waarschijnlijk één van de favoriete nummers worden van de metalliefhebbers.

Als vierde nummer horen we ‘Faster’, de eerste single van het album. Het is een echte ‘ear catcher’ en daagt uit om onmiddellijk mee te zingen met het catchy refrein. ‘I can’t life in a fairytale of lies..’ Het is een goede keuze als eerste single, want op deze manier ontluiken ze al een deel van hun nieuwe stijl.

Het volgende nummer ‘Fire And Ice’ is de eerste ballade van het album. Hier merk je nog maar eens een evolutie, maar deze keer in Sharon haar stem die tevens erg pakkend is. ‘Where’s the love we once had, is it all a lie? And I still wonder, why heaven has died..’ Na het refrein komen de drums erbij en de gitaren volgen al snel waardoor het meer een epische power ballade wordt.

Daarna is het tijd voor het tweede heavy nummer van de plaat ‘Iron’. Het is een absoluut hoogtepunt van de plaat en start meteen met hevige gitaar. ‘Left in the darkness, here on your own.’ Opnieuw hebben ze een nooit eerder gebruikt ritme ontwikkeld waarbij de metalinvloeden duidelijk naar boven komen. Tijdens het instrumentale gedeelte wordt er opnieuw een tekst gesproken door ‘Mother Maiden’ wat de song absoluut iets extra heeft. Een nummer om trots op te zijn!

Als volgende nummer ‘Where Is The Edge’, het eerste nummer dat zal worden gebruikt in de film ‘Me & Mr Jones’. Het nummer sluit het dichts aan bij de vorige plaat ‘The Heart Of Everything’ waarmee de band toont dat ze nog steeds Within Temptation zijn. Het nummer springt er niet bovenuit, maar het heeft een erg leuk ritme.

‘Sinéad’ wordt de tweede single van het album. Hier heeft de band opnieuw iets unieks gedaan. Het nummer start vrij rustig maar het wordt plots erg dansbaar door de poppy dance melodie, wat natuurlijk erg gewaagd is. Toch blijft de Within Temptation sound behouden. Het is tevens een goede singlekeuze, omdat dit een nummer is dat erg geliefd zal zijn bij het grote publiek. Het refrein blijft ook hangen nadat je het één maal hebt gehoord. ‘Oooh Sinéad, for the first time, life is gonna turn around..’

Het volgende nummer is de tweede ballade van het album ‘Lost’. Het start met een akoestische gitaar en Sharon haar pakkende stem wat mij meteen kippenvel bezorgt.  ‘The hope is on fire..’ Dit nummer zal ook gebruikt worden voor de film ‘Me & Mr Jones’. Plots schreeuwt Sharon: ‘Help me I’m buried alive!’ waarbij de gitaren haar bijvoegen. Dit nummer blijft geen gewone ballade, maar wordt ook een echte powerballade. ‘I’m still around here, screaming her name.’ De gitaarsolo in dit nummer is ook erg pakkend.

De song ‘Murder’ is een erg orkestrale song waardoor het nummer iets dichter aanleunt bij ‘The Heart Of everything’. Sharon haar stem komt in dit nummer perfect tot uiting. Het is moeilijk om dit nummer niet op te merken!

Bij het voorlaatste nummer ‘A Demon’s fate’ nemen de gitaren opnieuw de bovenhand samen met de violen. Het refrein geeft een enorme boost, maar is toch wel catchy. Sharon toont in deze song dat ze nog steeds de kwaliteiten heeft om hoog te zingen. Het nummer bevat ook een geweldige gitaarsolo en het eindigt met hevige gitaar, drums en violen. Een perfecte afsluiter!

Deze plaat eindigt met het nummer ‘Stairway To The Skies’. Het nummer start met piano en wordt al snel vervolgd met gitaar. Opnieuw overheerst Sharon haar stem bij dit nummer. Bij dit nummer gaat ze terug wat hoger zingen dan op de andere nummers. Dit is opnieuw een powerballade en het album wordt afgesloten met gitaar.

Met dank aan Lisa Van Nevel van Within Temptation Belgium Official