The Betrayer's Judgement - Philosopher

Erik Vandamme    9 februari 2014

De Franse Metalcore/hardcore band The Betrayer's Judgement ontstond in 2009 en bracht ondertussen een demo Worst Sickness (2010) en een full album Run out of Fuel (2011) uit. Op het label Twin Peak Records werd in 2013 een EP uitgebracht, Philosopher. Het eerste opvallende is dat hen puur als Metalcore bestempelen, deze band tekort doen is. De experimentele kant van hun muziek zorgt ervoor dat we iets vrij uniek meemaken. De luisteraar zal worden meegenomen naar een vrij duistere wereld met vooral bevreemende , harde uithalen, waarin de vocalen een hoofdrol lijken te spelen.Β

De luisteraar wordt op het verkeerde been gezet door deze combinatie van metalcore met enigszins klassieke elementen. De snijdende gitaarriffs krijgen zelfs een elektronische weerklank. Daarnaast zijn er uiteraard de typische grunts, die we in deze muziekstijl voortdurend tegenkomen. Maar het adertje onder het gras is dus het totaalbeeld. Experimentele metalcore? Zo zou je Philosopher eventueel kunnen noemen. Het niet in herhaling vallen, maar iets doen met de gekende sound, met respect voor de roots. Het siert The Betrayer's Judgement dat ze hiermee naar buiten durven treden.

Er gaat iets dreigend uit als je de eerste song Broken Mirrors beluisterd. Dat is ook de rode draad doorheen het volledige album.  Daarbij hebben we het niet alleen over de integrerende muzikale aankleding, maar ook en vooral de vocalen. Die diepe grunts geven je koude rillingen tot op het bot. Trouwens doen ze ons om elke hoek kijken of er geen gevaar schuilt. Badende in het angstzweet wordt je een ander moment zachtjes neergevleid in het milde gras, maar echter niet voor lang. De elektronische tussen stapjes geven een extra interessante reden om dit album ten harte te nemen. Vooral Broken Mirrors (Remix by The Algorithm) - The Betrayer's Judgement kun je bezwaarlijk onderbrengen in het metalcore/hardcore genre, ondanks die grunts dus.

Het grootste pluspunt aan Philosopher is dan ook naast een hoge bagage aan tempowisselingen dat unieke in hun sound, en een heel andere aanpak dan je in het genre gewoon bent. De krachtige vocalen zorgen dan misschien wel voor de hoogste intensiteit in het totaalpakket, maar de gitaar/elektronica combinatie zorgt voor een vreemd sfeertje. Op zich levert The Betrayer's Judgement hier dus een uniek concept af, dat niet enkel de liefhebber van metalcore zou moeten aanspreken, nee zelfs niet de globale metal liefhebber. Ze kunnen hiermee een heel breed alternatief publiek aanspreken, echter indien je houdt van hard klinkende songs, en vocalen die je naar de keel grijpen.
Philosopher is zeker geen album voor gevoelige zielen, de aangrijpende aankleding doet je in de diepste putten van de hel belanden, om je nooit meer vrij te laten. Aanstekelijke plaat leveren The Betrayer's Judgement maar vooral, en dat is zo mogelijk nog belangrijker, enorm grensverleggend.

01. Broken Mirrors
02. Elapsed Time
03. Lights Out