Land of Nubia - Kosmopolite

Erik Vandamme    23 maart 2015

Jeff Peaks (Guitar/Synthesizer) - Dave Savard (Bass/Synthesizer) en JF Noรซl (Drums/Guitar). Samen vormen ze het atmosferisch postrock/ambient/postmetal band Land of Nubia. De band is afkomstig uit Canada. Ze brachten al in 2014 hun debuut album Kosmopolite op de markt. In hun biografie omschrijven ze hun muziek als volgt: Experimenteel, Atmosferisch instrumentale muziek. Die stelling blijkt ook te kloppen. We gaven het album enkele luisterbeurten, dit is onze uiteindelijk verdict.

Het opbouwen tot een climax, die we ook kennen bij post metal en postrock, is alvast overvloedig aanwezig. De ingetogenheid en intensiviteit van Ambient evenzeer. Bovendien hebben elk van de songs een duurtijd van gemiddeld vijf tot negen minuten. Daardoor moet Land of Nubia wel uit het goede hout gesneden zijn , om onze aandacht niet te laten verslappen. Dat gebeurt gelukkig ook niet.

Cambrian begint met een haast onhoorbare intermezzo. Heel langzaam en dreigend echter worden we naar het einde toe telkens murw geslagen. Zo hoort dat ook gewoon te zijn bij postrock en post metal, dachten we zo?

Een uitzondering op de regel zijn de circa vier minuten durende Megaliths en Solarize die, ondanks hun toch ook toch wel grote lengte, zelfs uit te toon vallen. Niet door hun minder sterke compositie echter, want die is ook uiterst subliem te noemen. Het verschil dus in lengte tussen de andere songs doet ons dat besluiten.

Het blijkt uiteindelijk een lange, maar heel interessante trip te gaan worden. Naast voornoemde songs lijken de echt lange ons het meest te bekoren. Mighty River bevat genoeg elementen om elke liefhebber van zowel postrock als post metal over de streep te trekken. De opbouw is meesterlijk goed gevonden. De climax oorverdovend, tot ijzingwekkend donker.

Want net zoals de duistere platenhoes doet vermoeden, is Kosmopolite omgeven door angst en pijn. De beperkte vocalen, die je op de achtergrond hoort, versterken die sfeer alleen maar. Het negen minuten durende Skydive is daar dan ook een mooi voorbeeld van. Beginnende met een haast stille, maar dreigende ondertoon. Worden we heel langzaam gedreven tot absolute waanzinnigheid. Dit alles omgeven door de duisternis van de nacht. Geen sprenkeltje hoop te bespeuren, of het moet zijn in de schijn van de volle maan. Weerwolven en vampiers komen er niet aan te past, maar deze mythische figuren komen wel in onze gedachten voor bij deze muziek.

Elk van de songs lijken wel op diezelfde golflengte te liggen, waardoor je helaas een beetje de indruk krijgt dat alles op dezelfde lijn gaat liggen. Veel verschillen zitten er namelijk niet tussen elk van hen. Maar net door de typische aanpak die we in eerder genoemde genres tegenkomen, en dat bovendien vermengen met donkere Ambient, stoort dit allerminst. Uiteraard kan je Kosmopolite ook niet beschouwen als vernieuwend, het is al voorgedaan. Maar ook deze kritische noot kunnen we onmiddellijk de kop indrukken, want ondertussen is 'origineel' zijn in dit genre onmogelijk geworden.

We kunnen dan ook tot volgende conclusie komen. Land of Nubia heeft met Kosmopolite een debuutplaat op de markt gebracht die alle ingrediรซnten bevat van de genres postrock, post metal tot donkere Ambient. Bovendien slagen ze erin die intensiteit van genoemde muziekstijlen, telkens tot een hoogtepunt te drijven. We vertoeven van begin tot einde in een donker, haast dreigend landschap waar geen ontsnappen mogelijk is. Hoewel de opbouw telkens wat diezelfde gang opgaat, is het net dat laatste wat ons uiteindelijk over de streep trekt. Het zouden dan ook vooral de liefhebbers van donkere - in den brede zin van dat woord - ambient, postrock tot post metal moeten zijn die in dit schitterend debuut hun gading vinden. Alle intensieve tot experimentele elementen die je in voornoemde muziekstijlen tegenkomt, zijn bovendien overvloedig aanwezig. Eerder vernoemde kritische ondertonen worden daardoor naar de vuilnisbak verwezen. Klasse debuut, zoals er meer zouden mogen worden uitgebracht in het genre.

Dit album is ook verkrijgbaar via bandcamp: http://landofnubia.bandcamp.com/

01.Cambrian 09:30
02.Solarize 04:17