The Narcotic Daffodils - Summer Love EP (Starman records)

Erik Vandamme    7 mei 2017

The Narcotic Daffodils werd opgericht in 2009 door Simon Rigot die in de jaren '80 enig cult succes had met Berntholer. De band haalt zijn inspiratie bij de cultuur van de jaren '60, maar steken die in een modern kleedje. Bovendien zijn invloeden merkbaar van Indiase muziek, psychedelische bluesrock en rootsy Hammond orgels. Na twee albums, en daarbij horende concerten in heel Europa verlieten drie van de originele leden de band na de release van Cellex in 2014. Simon Rigot (Sitar) en Flupke De Clercq (bas) bleven niet bij de pakken zitten. Ondertussen werden enkele nieuwe leden aangetrokken. Jong, ambitieus talent vonden de heren bij Maria Van Assche  (gitaar), Luna Doppeé (orgel en zang) en Arne Schollaert (drums). Een nieuwe wind doorheen The Narcotic Daffodils zorgt ook voor een gloednieuwe plaat Summer Love, op de markt gebracht via Starman Records. Onze bevindingen:

De psychedelische ondertoon, zo eigen aan die jaren '60, voelen we al bij Summer Love. De titel van de song - en ook de complete schijf - is niet gestolen. We voelen zeker een zomergevoel over ons neerdalen bij de lekker aanstekelijke instrumentale omlijsting. Waarna de bijzonder fleurige en warme stem van Luna je nog meer onderdompelt in een diepe roes, waaruit je niet meer wil ontsnappen. Diezelfde ontspannen houding vinden we eigenlijk ook terug bij de daarop volgende songs Naturally High, Guardians. Enerzijds klinken de songs dus heel toegankelijk, anderzijds komt ook de liefhebber van eerder bevreemdend aanvoelende soundscapes voldoende aan zijn trekken. Hypnotiseren doet The Narcotic Daffodils je eveneens. Luister maar naar Hypnotized. Een song die je inderdaad in een diepe trance brengt, mede door die bijzondere stem van Luna.

Zonder afbreuk te doen aan de instrumentale aankleding, waarbij we ons wel degelijk voelen weggevoerd worden naar heel andere oorden. Naturally High is daar een mooi voorbeeld van. Klanken die ontroeren en doorleeft aanvoelen. Echter blijft ook de experimentele waarde stevig overeind staan, waardoor dat zomers gevoel niet te klef gaat beginnen klinken. Door deze aanpak kan de band bovendien een ruim publiek aanspreken. Eerder gaven we aan dat, door het toevoegen van enkele nieuwe leden, er een nieuwe wind waait doorheen het concept. Dat is wel zo. Maar toch wordt eerder teruggegrepen naar de basis waarrond Psychedelische Garagerock is ontstaan, en daar is niets mis mee. Integendeel. We houden niet van vergelijkingen maken. Maar invloeden van Flower Power, Frank Zappa tot zelfs The Beatles. We vinden het allemaal terug op deze plaat.

You Can't Get doet ons dan ook terugflitsen naar 1969 toen die psychedelische muziek hoge ogen gooide. Met diezelfde tongval worden elk van de songs op Summer Love door onze strot geramd, echter telkens in een modern en jong kleedje gestoken. Waardoor het lijkt alsof we nu niet in 2017 maar in 1967 aanbeland zijn. Bruxelles is niet alleen een ode aan de Hoofdstad, ze is ook in twee talen gebracht, wat nog maar eens kan een gezien worden als een meerwaarde binnen het geheel. Atomic 53 is een circa negen minuten lange huzarenstuk, waarop de Sitar nog eens wordt boven gehaald. En eerder ingenomen stellingen nog wat meer in de verf worden gezet.

The Narcotic Daffodils brengen een grensverleggende psychedelische garagerock plaat uit, die elke liefhebber van dit genre maar ook de Acid Punk liefhebber onder ons, over de streep zou moeten trekken. Het aantrekken van jonge wolven zorgt ervoor dat er inderdaad een frisse wind waait doorheen die typische jaren '60 aanpak. Waardoor de muziek van toen, opnieuw tot leven wordt gewekt. Elk van de songs klinken niet alleen aanstekelijke, en doen je dansen doorheen de huiskamer. De experimentele ondertoon blijft ook anno 2017 stevig overeind staan. Summer Love is niet alleen een nieuw bladzijde die wordt omgedraaid, de inbreng van nieuw bloed zorgt er als het ware een soort kruisbestuiving ontstaat tussen ervaring in het vak, en jong geweld. En dat zorgt altijd voor bijzondere pareltjes, die zonder meer aan de ribben blijven kleven. Dat is met deze Summer love dus ook het geval.

1. Summer Love
  2. Naturally High
  3. Guardians