Mono Inc. –The Book Of Fire (NoCut / SPV / Suburban)

Koen Asaert    8 maart 2020

Dit nieuwe conceptalbum van Mono Inc. werpt licht op het verhaal van het 'Book Of Fire', een mystiek artefact met de geheime kennis van eeuwen en koos een jonge genezeres als nieuwe eigenaar in de donkere middeleeuwen.

De vervolging, het verdriet en het lijden dat de bloeddorstige inquisitie haar en haar gevecht voor vrijheid toebrengt, worden op een geweldige manier ingepakt door deze vier muzikanten, gevormd rond meesterbrein Martin Engler.

The Book Of Fire begint met de gelijknamige titelsong, dat een Mittelalterrock-intro heeft. De powermetal-achtige elementen in het nummer overtuigen echter niet. Louder Than Hell is een snel nummer dat tot dansen aanzet en al veel beter klinkt, met o.a. indrukwekkende koorpartijen en virtuoze gitaarsolo’s. Het prachtige Warriors blijkt een langzaam episch nummer, met piano en strijkers, dat niet misstaan had op het “Symphonic Live” album.

Op Shining Light krijgen Martin Engler en Katha Mia vocale versterking van Tilo Wolff van Lacrimosa. Het nummer klinkt ook meer als Lacrimosa- dan als een Mono Inc.-song. Leuk voor Lacrimosa-fans, maar toch wat onwennig voor wie op de typisch Mono Inc.-sound zit te wachten. Het veelzijdige When The Raven Flies vliegt aanvankelijk op vleugels van symfonische metal, schakelt over op (alweer) Lacrimosa-achtige passages gevolgd door power-metal en progmetal stukken en eindig met een speeldoosmelodietje. The Last Crusade kruist de alternatieve gothic rock die we van Mono Inc. gewoon zijn met symfonische metal experimenten. Minpunt vind ik de vele ‘koorpartijen’ en voice overloops van Katha Mia. Dit nummer en de mooie stem van Katha Mia hebben al die poespas niet nodig.

Death Or Life blijkt een degelijk nummer, maar smaakt me te zoet. Van een lied met dergelijke titel verwacht je naast het zoete positieve van het leven toch ook de donkere bitterheid van de dood. Nemesis is een ontroerende akoestische ballade, die bewijst dat Mono Inc. niet enkel symfonisch maar ook unplugged overtuigen. Ik was zeer lovend over het laatste album “Seemannsgarn” van Tanzwut. Ook het genre-overstijgende Right For The Devil (feat. Tanzwut), een samenwerking tussen Mono Inc. en de middeleeuwse electrorockers van Tanzwut zorgt voor een positieve waardering. Het nummer is gebouwd op een dominerende baslijn die als een rode draad, waaraan de andere instrumenten worden opgehangen, door het nummer loopt. Al mochten de doedelzakken wat meer naar voor gemixt worden.

Run For Your Life gaat de heavy metaltoer op en daar is niks mis mee. Alleen klinken ze hier als zoveel andere goede metalbands, dat je dat oorspronkelijke originele Mono Inc.-geluid begint te missen. The Gods Of Love heeft dat gothic rock gerichte geluid wel en bezit single-potentieel. Op het einde volgt een positieve verrassing met het erg Amerikaans klinkende What Have We Done. Dit had het beste nummer van het album kunnen worden als men de song meer uitgewerkt had en bijvoorbeeld van strofen had voorzien. Nu lijkt het meer een aanzet tot een nummer dat halfweg brutaal gesmoord wordt.

Zelf noemen ze het hardste album dat ze ooit maakten. Ik noem ”The Book Of Fire” het meest ‘metal’ album van Mono Inc. Als fan had ik zeer hoge verwachtingen van dit nieuwe album en die zijn niet altijd uitgekomen. “The Book Of Fire” is eerder een stap in een andere richting dan de grote sprong voorwaarts. Maar Mono Inc. blijft hoe dan ook een ijzersterke band die je zeker eens live gezien moet hebben. Ik blijf fan.

Website / Facebook