Baxter Dury – The Night Chancers (Heavenly Recordings / PIAS)

Koen Asaert    30 maart 2020

Baxter Dury is pas op latere leeftijd een carrière als muzikant begonnen. En over zijn jongere jaren is weinig bekend. Baxter begon zijn zangcarrière in 2000 op de begrafenis van zijn vader Ian Dury, waar hij een eigen versie van Ians 'My Old Man' zong. Baxter Dury is een charmante singer-songwriter die sinds 2002 zes albums heeft uitgebracht. In zijn eenvoudig pakkende popliedjes verwerkt hij ska, psychedelica, electro en maffe samples.

De interessante opener I’m not your dog biedt zwoele electropop met Engelse strofen en Franse refreinen. Slumlord danst op een gezellig baslijntje en serveert exquise Angelsaksische indiepopspecialiteiten. Saliva Hog grossiert in lekker voortkabbelende electropop met klassieke strijkersarrangementen en reggae-invloeden.

Samurai is een intrigerend mengsel van Franse Chanson op zijn Engels en basgedreven poprock afgewerkt met de nodige accentuerende strijkers. Sleep People blijkt een fijn poppareltje waarop Dury met (slaap)dronken stem zijn evangelie van de vroege uurtjes predikt. De jaloerse symfopop van Carla’s Got A Boyfriend doet me op een vreemde manier denken aan Prince.

De verrukkelijke titelsong The Night Chancers vemengt pop met ska, hiphop en sporadisch hondengeblaf. Wat mij betreft mag Baxter Dury nog vaak spijt hebben, als daar maar goede popsonngs zoals Hello I’m Sorry van komen. Daylight verlicht de dag met aangename trage Britpop. Say Nothin – een afgebroken disco beat, een vleugje ska, poppy refreinen en een gezonde dosis zelfspot maken van dit nummer een echte oorworm.

Net als zijn vader Ian is Baxter Dury niet de beste zanger. Eerlijk gezegd vertelt hij meer dan hij zingt.En hij doet dat in een psuedo middle class London accent. Maar hij heeft wel een sterk gevoel voor melodie en sfeerzetting. Bovendien is hij misschien wel te eerlijk in zijn liedjes. Al is die eerlijkheid in zijn geval ook een sterkte. Hoe dan ook levert Baxter Dury met “The Night Chancers” een verzameling prachtige verhalende nummers af, met zowel een knipoog als een uitgestoken tong naar de popcultuur.

Website / Facebook